Naší vlastí je jednotné
Č E S K O S L O V E N S K O
Důvody vzniku
Česloslovenska
Vznik Československé republiky 28. října
1918 byl vyústěním tužeb českého a
slovenského národa ve dvou směrech :
Pravda, byly zde určité rozdíly v jazykových a kulturních i společenských tradicích obyvatel v českých a slovenských zemích - staletý útlak pod rozdílnými národy (v Čechách pod německým, na Slovensku pod maďarským) a v důsledku toho vzájemná izolace, musely zanechat své stopy. Tyto rozdíly, včetně rozdílů v hospodářské úrovni, se však podařilo úspěšně vyrovnat a (s výjimkou tragických let 2.svět.války, kdy oba naše národy byly od sebe hitlerovským Německem násilně odtrženy) po celá desetiletí Češi, Moravané, Slováci harmonicky spolu žili ve společné vlasti a svými drobnými rozdíly se vzájemně doplňovali a obohacovali (můžeme zde ponechat stranou drobné excesy, používané někdy jako záminka k "hospodským" rozporům). Rovněž vztahy Československa s okolními státy byly na docela dobré úrovni a byla reálná šance postupně zapomenout na dřívější křivdy a nepřátelství.
Historické kořeny - národní obrození,
panslavismus
Slovanské národy, obývající značnou část
střední a východní Evropy, byly nuceny po celá staletí čelit
tlaku silnějších a agresivnějších sousedů,
především německého. V 18. a 19. století, pod vlivem
větší vzdělanosti a slábnutí feudální a církevní
nadvlády, se u porobených národů šířeji uplatňovaly
emancipační snahy a národní obrození.
Osvícení myslitelé se tyto snahy snažili zobecnit do
širších souvislostí v koncepci tzv. panslávismu:
snahy o spojení a spolupráci všech Slovanů. Nikoli proto, aby
uplatňovali sílu a nadvládu, ale aby byli ostatním národům
vzorem ve vrozené mírumilovnosti a dobrotě
srdce *) - aby bylo lépe na světě! Slované,
slavjanofilové, panslávisti, plně uznávají kvality všech
ostatních národů, respektují jejich svébytnost, nevyvyšují
se nad ně, učí se z jejich předností. Na oplátku se jim
snaží přátelsky sdělovat své zkušenosti ze společenského
soužití a kulturní dědictví, které však nikomu nevnucují.
*) V tom je právě
diametrální rozdíl oproti podobně znějícímu pangermanismu,
který prosazuje hegemonii německého národa a jeho nároky na
expanzi a nadvládu nad jinými národy. Potlačuje svébytnost
ostatních národů a násilím (často "ohněm a
mečem") jim vnucuje své představy a pořádky.
Německý
humanistický filosof a spisovatel Johann Gottfried Herder
(1744-1803) ve své knize "Myšlenky k filosofii dějin
lidstva" napsal na svou dobu a národnost vemi
pozoruhodné stanovisko o vstřícné a pokojné povaze Slovanů
a jejich úloze pro moudrou a pokojnou koexistenci národů:
"Slovanské
národy zaujímají na zemi větší prostor než v dějinách,
kromě jiného i proto, že žily na územích Římanům
vzdálenějších.Vzdor událostem tu i tam zaznamenaným,
nevrhali se Slované do válek a dobrodružství jako Němci.
Spíše postupovali tiše za nimi a osídlovali uprázdněná
místa a země, až se nakonec stali držiteli rozsáhlého pruhu
země sahajícího od Donu k Labi, od Baltického moře až k
Jaderskému moři. Ještě nikdy neosídlil v Evropě jeden
národ oblast rozsáhlejší. Po všem tom plenění
předchozími procházejícími národy byla jejich nehlučná
pilná přítomnost pro tyto země blahodárná. Pečovali s
láskou o zemědělství, o četná stáda a obilí a také
všelijaká domácí řemesla a s produkty své země a píle
provozovali všude užitečný obchod. Věnovali se hornictví,
uměli tavit a slévat kovy, těžili sůl, tkali plátno,
vařili medovinu, pěstovali ovocné stromy a vedli svérázný
život naplněný veselím a hudbou. Byli dobromyslní, v
pohostinnosti až marnotratní, milovali volný venkovský
život. Ale byli poddajní a poslušní, loupení a plenění jim
bylo proti mysli. To všechno jim nepomáhalo proti útlaku, ba
spíše k němu přispívalo. Poněvadž se neucházeli o
nadvládu nad světem, neměli bojechtivá dědičná knížata a
raději se uvolovali platit daně, jen když mohli v klidu
obývat svou zemi, mnohé národy, většinou však německého
původu, se na nich krutě prohřešily. A to často pod
průhlednou záminkou šíření křesťanství. Pro
"hrdinné" Franky bylo jistě mnohem pohodlnější
zotročit pilný národ pěstující zemědělství a obchod,
než aby se sami těmto dovednostem naučili. Můžeme se divit,
že se měkká povaha tohoto lidu - i když mu v plamenném
odporu nechybělo na statečnosti, zvrhla po staletí proher a
nejtrpčího hněvu na křesťanské pány a uchvatitele v
otrockou liknavost, úskočnou a krutou? Ale kolo neustále se
měnícího osudu se nezadržitelně otáčí. A poněvadž tyto
národy obývají v Evropě většinu území, bude muset
evropská politika zanechat válkychtivosti a víc podporovat
tichou píli a pokojné vzájemné styky. A vy, tak hluboko
kleslé, pilné a nešťastné národy, tak konečně procitnete
z dlouhé dřímoty, zbavíte se otrockých pout a budete
užívat svých krásných končin od Jadranu až po Karpaty, od
Donu až k Labi, jako svého národního kmenového
vlastnictví."
Odhlédneme-li od určité idealizace (Slované jako jeden národ, vnitřní rozpory a
nesvornost), je Herderův pohled "z
druhé strany" obdivuhodně čestný a vystihující
podstatu věci; vycházel ze znalosti poměrů při svém
působení ve středo- a východoevropských teritoriích.
Rozdělení
Česloslovenska
Poznámka k jazykovým rozdílům:
Pro nás, kteří žijeme na Moravě, jsou argumenty o rozdílnosti
češtiny a slovenštiny směšné: Kdo někdy slyšel třebas
hanácké nářečí jistě uzná, že rozdíly mezi hanáčtinou
a spisovnou češtinou jsou přinejmenším tak velké, jako
rozdíly mezi češtinou a slovenštinou. A přesto žádného
rozumně uvažujícího Hanáka nenapadne, že by nebyl Čech
(Čechoslovák) a nebude požadovat oddělení a vytvoření
samostatného Hanáckého státu...
Rozbití
Československa v polovině 90.let (r.1993) je proto
třeba chápat jako politický podvod na
milionech našich občanů - jako vlastizrádný zločin,
který - pokud jej nelze právně potrestat a napravit - by měl
být odsouzen aspoň morálně.
Aktivně se na něm podílelo jen několik desítek osob na obou
stranách (více na slovenské, hlavně v
Bratislavě a Žilině, jinde byli spíše pro zachování
společného státu). Ostatní občané
byli velkou většinou proti, někteří byli
zmanipulováni (šovinistická
propaganda je z psychologického hlediska u mnohých
lidí velmi účinná - ono je to velmi pohodlné svalit vinu za
nezdary na někoho jiného).
Jedno je třeba ale ocenit: že
se rozdělení událo pokojným způsobem, bez
násilí a krveprolití! (ti, v
jejichž partikulárním zájmu se rozdělení stalo, by byli
mnohdy ochotni "jít přes mrtvoly" a vyvolat
občanskou válku jako v Jugoslávii).
Společně do Evropské
unie
Názory na Evropskou unii (EU) se mezi politiky
i občany u nás i v ostatních zemích značně liší; to však
leží mimo rámec tohoto tématu. Pojmeme-li to z pozitivního
hlediska, je v rámci společné Evropy možná(?) větší
pravděpodobnost, že se budou prosazovat spravedlivější
celoevropské normy v otázkách ekonomických,
kulturních, sociálních, ekologických, právních, rozvoje
vědy a vzdělání.
Lze snad očekávat i odstup
od nyní prosazovaných "tržních" mechanismů ve
školství a zdravotnictví (směrem k rovnému
přístupu ke kvalitnímu
vzdělání a zdravotní péči), dále otevřenost v komunikaci
s celým politickým spektrem bez dosavadních předpojatostí,
diskriminací, lustrací a podobných přežitků
nedemokratických přístupů.
Vstup do EU snad poněkud zmírní i některé
negativní dopady rozdělení našeho státu. Součástí EU
totiž jsou, nebo se staly, i okolní státy, v nichž některé
nacionalistické síly a skupiny byly pro naše rozdělené a
oslabené země potenciálním nebezpečím. Přece jen však
pozice dvou malých "nových" zemiček (pokud úzce nespolupracují, čemuž se současní
politikové brání) v EU a šance něco
pozitivně ovlivnit, je citelně menší, než kdybychom tam
vstoupili jako Československo; svou váhu by jistě měla i dlouholetá
kontinuita od r.1918.
Plnoprávní členové,
nebo parazité a patolízalové?
Ještě bych si dovolil drobnou závěrečnou úvahu o možném
stylu našeho působení v EU. Jsou pro nás dvě krajní
možnosti (a samozřejmě mnoho různých
dalších kombinací) :
Která z těchto dvou krajních možností
převáží, závisí na řadě vnitřních a vnějších
okolností.
Vzpomeneme-li na hanebný postoj našeho
bývalého prezidenta k agresi proti Jugosláviii (na rozdíl od
prezidenta nynějšího), či podporu naší vlády nedávné
agresi proti Iráku, zdá se, že zatím bohužel převládal pod
č.1...
Buďme ale optimističtí
a věřme v postupné převládání bodu 2. Hrdých a
přitom tolerantních a kultivovaných lidí na to máme dost,
jen je zatím není příliš "slyšet" v pokřiku
těch, co prosazují bod 1.
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Věda a náboženství | ||||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |