Japonská tradiční hudba
Charakter japonské tradiční hudby, původně
vycházející z tradic šintoismu, byl do
značné míry formován jejím úzkým sepětím se zen-buddhismem
- japonskou verzí buddhismu (viz "Buddhismus,
Hinduismus, Taoismus"). Do Japonska přišel buddhismus z Číny v 6.století
ve formě buddhistického směru čchan, částečně
obohaceného prvky taoismu. V Japonsku zdomácněl jako
zen-buddhismus, brzy převládl nad původním domácím
šintoismem, který však nevytlačil, ale s nímž těsně koexistoval
po celá staletí až dodnes. Buddhistické učení se stalo
jedním ze zásadních faktorů formujících japonskou kulturu.
Kromě hudby můžeme zmínit strohé pískové a kamenné zenové
zahrady, čajovny a čajové obřady
(které jsou zároveň náboženskými rituály), kaligrafii,
krátké básně haiku.
Pozn.: O naší zahradě
japonského stylu viz "Japonská zahrada".
Japonský
čajový obřad
Ze zenového buddhismu vychází pozoruhodný, specificky
japonský fenomén - čajový obřad. Vlastní
obřadný způsob přípravy čaje se nazývá čanoju
(chanoyu) - "horká voda na čaj". Sadó
či čadó (což znamená "cesta
čaje") je pak souhrnným názvem pro celý systém
tradiční japonské čajové kultury. Původ čajového obřadu
sahá do pravlasti čaje, do staré Číny. Ve
12.stol. někteří japonští mnichové, především zenový
mistr Eisais, odcházeli do Číny studovat buddhistická učení
a přivezli do Japonska semena čajovníku. Čajové zahrady se
zakládaly zpočátku zvláště při zenových klášterech. V
15.stol. se o rozvoj čajového obřadu a jeho přetvoření do
specificky japonského stylu (v duchu wabi) výrazně
zasloužil význačný čajový mistr Sen no Rikjú.
Toto obřadné pití čaje, či spíše
čajové setkání (čaj je zde prostředkem,
nikoli účelem a cílem) se pořádá v malých "čajových
domcích" obklopených střídmou zahradou rodži
v japonském stylu, s nášlapnými kameny. Před čajovnou je
stylová kamenná studánka tsukubai s bambusovou
naběračkou (hišaku), kde si přicházející
účastníci čajového setkání umyjí ruce (viz "Japonská zahrada"). Vchod do čajovny bývá
snížený a poměrně úzký - říká se že je to proto, aby
samurajové museli odložit meč, chtějí-li projít;
každopádně však sklonění u vchodu má vyjadřovat úctu a
pokoru. Střídmě oblečení hosté bez šperků *) pak
vstupují do velmi prostě zařízené místnosti s rýžovými
rohožemi na podlaze, čajovým nářadím a na stěně visící
kresbou či kaligrafií.
*) V duchu bytostně demokratického
principu tak není poznat, kdo je bohatý či chudý; při
čajovém obřadu jsou si všichni rovni v duchu wabi
- dobrovolné a ušlechtilé prostoty, skromnosti a střídmosti.
Domek k přípravě a pití čaje se
nazývá časiču (čajový domek), taian
(čajová chýše), nebo sóan (chatrč
z trávy). Čajová místnost se též označuje názvem sukija
- chýše "prázdnoty", kde vše je uspořádáno jen v
náznaku, každý si podle své fantazie určitou představu
dotvoří až ve svém nitru. Význačným místem v tradiční
japonské čajovně je tzv. tokonoma -
malá místnost nebo jen výklenek ve zdi, kde jsou vyvěšeny
svitky s malbou či kaligrafií, květiny aranžované stylem ikebana,
postaveny bonsaje a příp. další dekorační doplňky.
Výzdoba v tokonomě je přizpůsobena roční době a
stylu konkrétního čajového setkání.
Samotný čajový obřad vyniká
jednoduchostí a skromností - v tichu, v němž
v konvici nad dřevěným uhlím se začíná ozývat zvuk
vířící a bublající vody, který Japonci přirovnávají ke
svištění větru v borovicích, či k šumění vodopádu. Při
tradičním vysoce stylizovaném čajovém obřadu je zvykem
používat zelený čaj (většinou kvalitní
odrůda Gyokuro), rozemletý na prášek, který se po zalití
horkou vodou šlehá štětičkami ze štípaného bambusu.
Filosofická stránka čajového obřadu je založena na
čtyřech principech: Wa -
harmonie, Kei - úcta, Sei
- čistota, Džaku -
zklidněná mysl; svou stopu zde zanechávají i prvky
taoismu. Estetická stránka kombinuje pojetí wabi-sabi (viz "Buddhismus, Hinduismus, Taoismus").
Styly tradiční
japonské hudby
Podobně jako v Číně a dalších východních zemích, i v
Japonsku se setkáváme s pozoruhodným fenoménem: velmi staré
i novější hudební styly zde spolu koexistují
a jsou neustále provozovány dodnes.
Pozn.: Tato situace se naprosto
liší od vývoje klasické evropské hudby, kdy nový hudební
styl zpravidla velmi rychle zaclonil a překryl starší styl,
až ho nakonec nahradil a odsunul do zapomenutí; teprve v
posledních desítiletích se cílevědomým úsilím muzikologů
a milovníků staré hudby opět provozují starší
hudební styly v "historicky poučené"
interpretaci.
Obecně má japonská tradiční hudba
značně odlišné harmonické a rytmické principy než hudba
evropská, takže na první poslech nám zní velmi nezvykle. Je
třeba se do ní opakovaně "zaposlouchat", než nás
začne oslovovat...
Zmíníme stručně některé nejčastější styly japonské
tradiční hudby :
Společným rysem většiny skladeb tradiční
japonské hudby je její zen-buddhistická střídmost,
oproštěnost od vnějších efektů, úspornost,
koncentrace - někdy jen na jediný vhodně
zabarvený tón rozezněný v příhodný okamžik ("buddhovství
jediného tónu")...
Nyní je v Japonsku velmi oblíbená i
evropská klasická hudba, včetně naší (Smetana, Dvořák,
Janáček, ...). V tomto směru máme velký dluh: klasická
japonská hudba je u nás - mimo úzký okruh vážných
zájemců - prakticky neznámá.
Japonské hudební nástroje
Šakuhači -
Symbolem japonské tradiční hudby meditačního zaměření se
stala šakuhači - japonská bambusová flétna
(o délce "stopa 8 palců" = 54,5cm) s pěti tónovými
otvory, 4 pro prsty zpředu, jeden pro palec vzadu. Šakuhači
původně nesloužila jako hudební nástroj, nýbrž jako
liturgický prostředek k dechovým cvičením a
meditacím dechu (suj-zenu) mnichů sekty Fuké,
zvaných Komusó - mnichové "nicoty".
Koncertní hra na šakuhači se postupně vyvinula z toho, že
chudí mnichové si na živobytí vydělávali hrou na
šakuhači.
Vyskytují se v zásadě dva styly hry na šakuhači - styl fuké
vycházející z původního stylu v duchu suj-zenu (vyznačuje
se charakteristickým syčivým fouknutím na začátku po
nadechnutí - zvukovým ideálem je "šumění větru v
bambusovém háji") a sofistikovanější styl kinko
kladoucí důraz na hudební stránku s promyšlenou melodikou.
Vedle šakuhači se v japonské tradiční hudbě používají i
jiné příbuzné bambusové flétny. Předchůdkyní šakuhači
je flétna Donšon. Flétny Džinaši
jsou zpravidla delší (některé typy dosahují délky až
90cm), ale jednoduššího provedení než šakuhači. Flétny
typu Ni Šaku mají různé délky, např. Ni
Šaku Yon Sun měří 75cm, Ni Šaku Ha Sun
je dlouhá 84cm.
Pozn.: Vynikajícím virtuosem na
šakuhači a zároveň zasvěceným znalcem japonské hudby je
náš etnomuzikolg a skladatel Vlastislav Matoušek.
Koto - stolní citera (vyvinula
se z čínské citery Ku-čeng) o
13 strunách s posuvnými kobylkami. Struny se rozeznívají
plektry navlečenými na prsty pravé ruky, zatímco levá ruka
stlačuje struny - mění výšku tónu, tvoří vibráto a
další zvukové efekty (jako je "škrábání po
strunách").
Biwa - japonská loutna hruškového tvaru
o 4 strunách, s kolmo zahnutým ladicím koncem (vyvinula se z čínské loutny Pipa). Struny se rozeznívají brnkáním pomocí plektru.
Šamisen (zvaný též sangen) - dlouhokrká drnkací loutna se 3 strunami,
rozeznívanými velkým trsátkem (korpus
je někdy potažen kočičí kůží).
Šamisen se používá sólově jen zřídka, často však
tvoří "trio" s flétnou a kotem. Nejčastěji jej
můžeme slyšet jako doprovodný nástroj k tradičnímu divadlu
Kabuki.
Šó - ústní varhánky (vyvinuly se
z čínských varhánek Šeng).
Některé tradiční japonské hudební nástroje: | |
flétna Šakuhači | stolní citera Koto |
loutna Biwa | 3-strunný Šamisen |
V japonské hudbě, zvláště rituální, jsou
často používány i bicí nástroje, z nichž
nejdůležitější jsou bubny, uváděné často pod souhrnným
názvem Taiko:
Taiko - dvoustranné bubny různé velikosti (spíše
větších rozměrů), s blánami z kravské nebo koňské
kůže, uložené na vhodných stojanech. Podle velikosti a
umístění můžeme uvést např. Nagado-daiko,
Hira-daiko (je zavěšený ve stojanu), Okedo-daiko,
Odaiko či Ondeko (největší
bubny, mají průměr až 2 metry!).
Poznámka: Bubnování na velké japonské bubny se v poslední
době stalo velmi populární mezi mladými nejen v Japonsku.
Během několika let vznikly desítky souborů bubeníků stylu
Taiko po celém světě, především v USA. Bubnování je
někdy prováděno v přímo "ďábelském" rytmu!
Některé tradiční japonské bicí nástroje: | ||||||||||
Nagado-daiko Hira-daiko Okedo-daiko Ondeko Soubor bubeníků stylu Taiko |
Bubny Taiko jsou obvyklou součástí japonských ceremonií |
Satsuma - hrdinské a
tajemné příběhy "Kaidan" ze starého Japonska
Zpívá a na biwu hraje: Kinshi Tsuruta
Shomyo - liturgický zpěv
buddhistických mnichů
1. , 2. , 3.
Komusó - mnichové nicoty
Meditace s šakuhači
Bukagu-Ho-e - tradiční
hudba japonských buddhistických klášterů
Matsuriza - posvátné
bubny Taiko
Hraje: soubor Vadaiko
Kagura - rituální bubny
Ondeko (o průměru až 2metry)
Hraje: soubor Ondekoza
Kaligrafie - tradiční skladby pro
šakuhači
Hraje: V.Matoušek
Koncert pro 2 flétny šakuhači
Hrají: ........
Šakuhači se zvuky z přírody
Hraje: R.Lee
Japonská tradiční
instrumentální&vokální hudba - šakuhači, biwa,
koto, šamisen
Hrají: Keiko Nosaka - koto, Sachiko Miyamoto - koto, Ayako Handa
- biwa+zpěv, Kohachiro Miyata - šakuhači, Horokazu Sigiura -
zvonky. Dir.: Minoru Miki
Yamato Ito-take - tradiční skladby pro
šakuhači, koto a šamisen
Hrají: Aiko Hasegawa - koto, Kikuto Satoh -
šamisen, Richard Stagg - šakuhači
Zen Spirit - šakuhači se zvuky z
přírody
Hraje: R.Hiebinger - šakuhači
Kabuki - hudba k tradičnímu japonskému divadlu
Hraje: Ensemble Nipponia
Hogaku - temperamentní bubny japonských
zemědělských a náboženských rituálů
Hraje: soubor Oedo Sukeroku Taiko, Řídí: Seido Kobajaši
KODO: Ubu - Suna - japonské bubny stylu
Taiko
Hraje soubor Kodó z japonského ostrova Sado.
..................................
....................
Seznam dalších nahrávek japonské hudby, které mám ve
fonotéce, bude postupně doplňován (údaje o názvech a
interpretech je někdy obtížné získat, omlouvám se za
neúplnost).
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Gravitace, černé díry | Věda a víra | |||||
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |