Indická klasická hudba
Žádný systém lidské víry a kultu není
různorodější, spletitější ba bizarnější, než duchovní
a náboženská tradice, která se po mnoho staletí vyvíjela na
Indickém subkontinentu - souhrnně označovaná jako hinduismus.
Původ bohaté a složité tradice hinduismu sahá patrně až do
3.tisíciletí př.n.l., kdy v úrodném údolí řeky Indu
vzkvétaly na tehdejší dobu značně vyspělé civilizace.
Základní koncepce vlastního hinduismu se utvářely kolem
r.1500 př.n.l. vzájemným působením těchto civilizací s
Árji, kteří na indický subkontinent přišli z Persie. V té
době se vyvinul klasický jazyk hinduismu sanskrt
a vznikaly védy - nejstarší náboženské
texty hinduismu.
Základní náboženskou koncepcí hinduismu je brahma
- univerzální podstata vesmíru a základní realita,
neomezená, nestvořená, všezahrnující. Brahma též oživuje
všechny živé bytosti a současně utváří tzv. átman
- duši neboli nejvnitřnější "já" každého
jedince. Existenci Vesmíru pojímá hinduistická tradice cyklicky
- jako neustále se opakující koloběh tvoření a zániku
(srov. s příslušnou pasáží v "Antropický
princip aneb kosmický Bůh").
Etický systém hinduismu je založen na koncepci dharmy
- božského kosmického a společenského řádu a karmy
- individuálního lidského činu, který ovlivňuje vesmírnou
harmonii. S tímto úzce souvisí hinduistická víra v reinkarnaci
- cyklus znovuzrození, v němž se duše jedince po smrti
opakovaně převtěluje. Činy vykonané v tomto životě
ovlivňují osud jedince v jeho životech příštích.
Ctnostným životem, spravedlivým jednáním bez egoismu a
sebezdokonalováním může jedinec řadou životů postupovat
až k duchovní dokonalosti, osvobodí se z koloběhu karmy a
dosáhne nirvány - konečné úlevy od bolesti,
smrti a znovuzrození. Pro tělesné a hlavně duchovní
zdokonalování byl v hinduismu vypracován systém jógy,
v němž klíčovou úlohu hraje meditace.
Hinduistický panteon tvoří sice velké množství božstev a
kultů (malých místních tradic a kultů je na tisíce), avšak
základních všeobecně uctívaných božstev je jen několik.
Především je to Brahma - nejvyšší
stvořitel, vesmírný duch a vnitřní podstata všech věcí;
dále Višnu - tvůrce vesmíru, udržovatel
života (snad nejuctívanější hinduistický bůh); Šiva
- bůh plodnosti i smrti. Velké úctě se těší i Sarasvatí
(manželka Brahmy) - bohyně moudrosti, vědění a umění; Šrí-Lakšmí
- manželka Višny, "lotosová" bohyně, bohyně
štěstí; Párvatí (1.manželka Šivova, matka
Ganéši - boha se sloní hlavou*); spíše obávaná je Kálí-Durga
(2.žena Šivy) - krvežíznivá bohyně ničení a smrti. Bůh
Višnu měl podle hinduistické tradice řadu svých vtělení,
tzv. avatárů. Nejznámější z nich je Krišna
- půvabný bůh lásky, hudby, tance.
................
*) Jak přišel Ganéša ke sloní hlavě?
Podle legendy se Ganéša narodil Párvatí v době dlouhé
nepřítomnosti Šivy. Když po návratu nalezl Šiva v
příbytku své ženy neznámého mladíka, v žárlivém hněvu
mu usekl hlavu. Jak zjistil, že je to jeho vlastní syn, poslal
svého služebníka na svět, aby přinesl hlavu první živé
bytosti, kterou potká. A on první potkal slona, vrátil se tedy
se sloní hlavou, kterou Šiva hned nasadil na tělo svého syna.
Vedle základních posvátných textů hinduismu, kterými jsou védy,
vychází hinduistická spiritualita též z "božsky
inspirovaných" legend a eposů, popisujících zázračné
a hrdinské činy bohů či králů.
Rámajáma je hrdinská balada o princi Rámovi (který je
Višnuovým avatárem), který za pomoci oddaného opičho krále
Hanumana bojuje za vysvobození své ženy Síty, kterou unesl
démon Ravana na ostrov Lanka. Hanuman
přeskočil moře; opice vybudovaly mezi indickým pobřežím a
Srí Lankou dokonce most.
Mahábhárata je rozsáhlý epos (čítající více než 100 000
dvojverší - patrně největší epos světové literatury) o
dynastii Bharatovců, kde na pozadí dlouhého boje mezi
zpřízněnými rody Panduovci a Kuruovci je podáváno božské
poselství v části zvané Bhagavatgíta
(píseň o vznešenosti); zde bůh Krišna,
vystupující v symbolické úloze vozataje, v dialogu s
Ardžunou (z rodu Panduovců) káže nesobecké činy a oddanost
božskému principu v jednotě átmánem.
Hinduismus výrazně ovlivnil náboženské
a filosofické tradice většiny asijských národů. Již v
prvních staletích křesťanské éry se rozšířil do
jihovýchodní Asie a až na indonéský ostrov Bali. Koncem 6. a
počátkem 5.stol.př.n.l. vznikl v severní Indii buddhismus
(a též džinismus), který pronikl do Číny a Tibetu,
Mongolska, Japonska a do celé jihovýchodní Asie.
Hinduismus tak můžeme označit za "kolébku
východní moudrosti" v podobném smyslu, v jakém
řeckou antiku označujeme za "kolébku" evropské
filosofie a civilizace. Další poznámky o filosofické stránce
hindiusmu viz např. v práci "Antropický
princip aneb kosmický Bůh",
pasáž "Východní filosofie a náboženství".
Indická klasická
hudba
Indická klasická hudba patří k nejvýraznějším fenoménům
duchovně a meditačně orientované mimoevropské hudby.
Můžeme ji dělit v zásadě podle dvou hledisek. Z
geografického hlediska jsou to dva základní proudy:
Z hlediska hudebního stylu se rozeznávají rovněž dva základní žánry - rágy a bhadžany, dále zpívání manter a hudba k rituálním obřadům:
Indické hudební
nástroje
Sitár - strunový nástroj, je nejznámějším a snad též
nejdokonalejším indickým hudebním nástrojem. Korpus sitáru
je zhotoven z pečlivě opracované vyschlé tykvové kůry,
přední deska a krk je ze dřeva. Často je sitár doplněn
odnímatelným rezonátorem - baňkou z vyschlé tykve, která se
připevňuje zespodu na horní část krku. Sitár má 5-7
hlavních strun v horní části nad pražci a 11-13 strun rezonančních,
které se táhnou ve spodní části pod pražci. Struny jsou
napjaty přes plochou kobylku s mírně zkoseným okrajem,
jejíž plocha se dotýká vibrujících strun; to způsobuje
charakteristický drnčivý zvuk. Struny hráč rozeznívá
nikoli trsátkem, ale speciálním prstýnkem z tvrdého drátu,
navlečeným na konec prstu. Vytahováním strun do boku podél
pražců se zvyšuje napětí struny a výška tónu stoupá.
Vytahováním a povolováním struny lze docílit působivé
tónové kadence a vibrata.
Od kytary a většiny dalších loutnových nástrojů se sitár
liší dvěma zvláštnostmi:
1. Má posunovatelné pražce
(vystupující vysoko nad hmatník) umožňující mikrotónově
přizpůsobit intervaly ladění pro potřeby dané rágy.
2. Kromě melodických strun je sitár navíc
opatřen soustavou strun přídavných (sympatetických), které
se nerozeznívají ručně, ale jen samovolnou rezonancí
- to vede k působivému táhle zvonivému zvuku plnému
alikvótních tónů.
Sitár je typickým nástrojem pro severoindické rágy. Někdy
se používá i poněkud větší varianta sitáru s hlubším
laděním, zvaná Surburhar či Surbahár - "basový sitár".
Na původ sitáru nemají historikové umění
jednotný názor. Některé zdroje udávají, že sitár se
vyvinul z víny, což je jiný starobylý
indický strunový nástroj (zmíněný níže), konkrétně z
Rudra víny. Jiné zdroje připisují vznik sitáru hudebníkům
na dvorech Moghulské dynastie (což inspiraci vínou též
nevylučuje). V podobě blízké nynější se sitár vyskytuje
již asi 600 let.
Sitár - symbol klasické indické hudby | Na sitár hraje známý indický virtuos Ravi Shankar |
Sarod má 8 hlavních strun, 3 postraní a 7 rezonančních
strun, ale na rozdíl od sitáru nemá pražce - poskytuje
sametovější a zastřenější tóny než sitár.
Sarod ve vyvinul v 18.stol. ze strunového
persko-afgánského nástroje Rebab
(zmíněného v pasáži Tradiční hudba středního východu
a islámská hudba).
Tanpura (zvaná též Tambura) - bezpražcová loutna,
strunový nástroj poskytující táhle znějící tóny.
Používá se velmi často jako doprovodný nástroj v rágách,
kde vytváří jakési "kontinuo" (tzv. drón) ze
základních tónů rágy.
Sarangí jsou podivuhodné indické housle používané rovněž
často v některých rágách. Poskytují jemný a přitom
majestátní zvuk, podobně tvárný jako lidský hlas. Smyčcem
se hraje jen na tři nebo čtyři hlavní střevové struny,
ostatních 36 kovových strun je rezonančních. Technika hry je
značně náročná - po strunách se klouže prsty v místě,
kde končí kůže a začíná nehet. Dosahuje se tím velmi
jemných glizard a tvárnosti tónu. Jednoduchou lidovou
variantou sarangi je smyčcový nástroj Saringda,
používaný hlavně v Rádžastánu a v severozápadní Indii.
V jihoindických rágách jsou pak používány tzv. karnatické housle.
Vína - krásný strunový nástroj používaný dříve
hlavně v duchovní hudbě. Klasická vína má čtyři hlavní
hrací struny (na ty se hraje plektrem) a tři po straně, na
něž se přibrnkává malíčkem pro udržení spodního stále
znějícího tónu (tzv. drón). Podobně jako u sitáru
je k horní části krku připevněn zespodu přídavný
rezonátor. Vína je velmi starý nástroj, zmiňovaný již ve
védách. Ve starých písmech se uvádí, že tento nástroj
vytvořili bohové (Šiva), aby se jeho zvuk co nejvíce podobal
lidskému hlasu svou medovou barvou. Na vínu hrají velmi často
ženy. V rágách je nejčastějším doprovodem víny tanpura,
udržující základní tón, a v rytmických částech
dvoublanný buben mridangam. Nejklasičtějším druhem víny je Sarasvatí
Vína (používaná často v jihoindické karnatické
hudbě). Robustnější ale jednodušší Rudra Vína,
používaná hlavně v hudbě stylu dhrupad, sestává z
bambusové tyče s nataženými strunami, poblíž jejichž
konců jsou upevněny dva rezonátory ze suchých prázdných
dýní. Podobný nástroj novější konstrukce je Vichitra
vína, která má 17 strun (6 hlavních a 11
sympatetických) a používá se i v severoindické
hindustánské hudbě.
Dilruba - smyčcový strunný nástroj s 18 strunami, v němž
jsou zkombinovány některé prvky ze sitáru a sarangí.
Esradž - smyčcový nástroj s 19 strunami, z toho 4 hlavní a
dvě oktávy strun rezonančních; esradž a dilruba jsou si
velmi podobné.
Ektár - starobylá 1-strunná loutna jednoduché konstrukce.
Je tvořena vysušenou dyní s provrtaným otvorem, kterým
prochází bambusová tyč s nataženou strunou. Používá se
jako jednoduchý doprovod k lidovým písním.
Nejčastější strunové nástroje v indické klasické hudbě : | |
Sarod Sarangi Vína Sarasvatí |
|
........ Sitár .................. Tanpura ...................... á Sarod , Sarangi , Vína |
Flétny jsou rovněž častým a velmi působivým nástrojem v
rágách. Především je to bambusová flétna Bansuri
- příčná flétna s 6 nebo 7 otvory. Flétny jsou oblíbené
zvláště v jihoindické hudbě (flétna Venu s 8
otvory, flétna Kural), v severoindické hudbě byla
flétna zavedena až začátkem 20.stol.
Občas se též používá starobylý plátkový dechový
nástroj Šenaj (typu hoboje) s mystickým zvukem.
Z bicích nástrojů jsou nejčastěji (téměř ve všech
severoindických rágách) používány jednostranné bubínky Tabla (většinou dvojice menšího ostře znějícího a
většího "basového" bubnu), starodávný
dvoustranný buben Pakhawadž s temným zvukem, buben Dholak, v
jihoindické hudbě pak též podobný buben Mridangam. Svérázným perkusním nástrojem jihoindické
karnatické hudby je keramický ghatam, podobný
hliněnému hrnci se zúženým hrdlem.
Některé dechové, bicí a klávesové nástroje v indické klasické hudbě : | ||
flétna Bansuri Šenaj Harmonium |
Tabla Pakhawadž Mridangam |
Mantry z posvátných jeskyní Elora v
Aurangabádu
Mantry zpívané v jeskyních za doprovodu
flétny.
Sarasvatí bhagavati
- modlidba k indické bohyni umění a moudrosti,ztělesnění
krásy a lásky.
Hraje: J.Mazánek
Mír - láska - harmonie - meditace na motivy indických rág
Hrají: Pandit Hariprashad Čaurázia + Šivkumar Šharma
Rágy v instrumentálním provedení :
Marva - podvečerní rága
Sitár: Rais Khan
Bilashan Tódi - ranní
rága
Sitár: Rais Khan, Sarangi: Sultan Khan, Tabla: Subir Khan
Jogešvarí -
večerní rága, Hemir
- ranní rága
Sitár: Ravi Šhankar
Bhairavi, Čaudrankans, Kamai
Sitár: Šamin Ahmed Khan, Tabla: Najan Goši
Malkauns- et Prakáki kauns
Sitár: Ustad Rais Khan, Tabla: Manik Rao Popatkár
Mant Bhairavi
Sitár: Vilijat Khan, Tabla: Zakir Husajn
Hamir Kalyan -
Sitár: Vilajat Khan, Tabla: Samir Khan
Púrabí Kalyan -
podvečerní rága
Sitár: Nikhil Banerdží, Tabla: Anindo Čaterdží
Ahír Bhairav, Čandrakauns - noční rágy
Sitár: Nikhil Banerdží
Yaman-Kalyan, Kirwari, Chandra Nandan - večerní rágy
Sitár: Rúp Verma, Tabla: Sarkar Subhaš
Bagašrí - večerní
rága
Sarod: Ayajan Ali Bangaš
Kambodži, Kamadž
Sarod: Vajhad Khan
Šrí, Khamai
Sarod: Andžat Ali Khan, Tabla: Pandit Kišhan Maharadž
Bilas Kchanetodí, Brindabaní - večerní rágy
Sarod: Andžat Ali Khan
Džaman Kalyan -
večerní romantická rága
Sitár: Rais Khan, Sarangí: Sultan Khan, Tabla: Anindo
Čaterdží
Šankara - noční
rága
Sarangi: Rama Narajan, Tabla: , Tanpura:
Kauši - Kanada -
noční rága
Sarangi: D.S.Khan, Tabla: U.S.Husajn
Džajdžajvantí -
romantická rága
Sarangi: Ustad Sultan Khan, Tabla: Astad Šaukad Thausain Khan
Lalit -
kontemplativní rága
Sarangi: Rama Narajan, Tabla: Sureš Tavalkar
Meditace pro esradž; Malkauns - noční rága
Esradž: Sri Chinmoy, Sarangí: Sultan Khan, Tabla: Zakir Husajn
..... - indické
rágy na sarangi
Sarangi: Sultan Khan, Tabla: Zakir Husajn, Tanpura: Šefali Knat
Yaman, Madhukans, Mishra Bhairavi, Kajri
Dhun, Dadra Dhun
Sólo na bambusovou flétnu: Raghunath Seth
Bagešrí
Flétna bansuri: Hariprashad Čaurázia, Tabla: Subvinder Rasing
Nambári, Gatam: Viku Vinajakram
Bím - starobylá
rága
Flétna bansuri: Ronu Majumdar, Tabla: Subvinder Rasing Nambári
Durgavanti - rága na
motivy bohyně Durgy, manželky Šivy
Flétna: Pandit Hariprashad Čaurásia
Darbari Kanada -
noční rága
Flétna: Pandit Hariprashad Čaurásia, Tabla: Fazal Kuréši
Džaid - večerní
verze rágy
Flétna: Hariprashad Čaurázia, Tabla: Fazal Kuréši
Šut sarang, Dani - pentatonické rágy
Flétna bansuri: Pandit Rangunat Seth, Tabla: Balkrišna Jere
Puriva - rága
soumraku
Šenaj: sólo Ustad Bismilah Khan + 2 doprovodné šenaje, Tabla:
, Kurdak:
Hansa Dwani, Džajama no hari, Čandra
Džóti, Čarukeš, Ragamalika - jihoindické rágy
Mandolina: Ustad Šrinivaz
Rámapria, Rágamalika - jihoindické rágy
Karnatické housle: El Subramanian
Kaušik Dwani - noční rága
Santúr: Rahul Sharma
Mišra Šivarandžárí - severoindická
rága
Santúr: Šivkumar Šharma
Bhúpálí -
pentatonická rága
Santúr: Šivkumar Šharma, Tabla: Zakir Husajn
......................
............
Rágy ve vokálně-instrumentálním provedení :
Ábhogí, Mahatí - jihoindické rágy
Zpívá: Balámurali Kršna
Maru Bihak - višnuistická
noční rága, Déž Džajdžajvantí
Zpívá: Pandit Džasradž + Sveta Džaveri
Džajdžajvantí Malhar - rága ve stylu Dhrupad
Zpívá: Pandit Mallik + synové
Bhúp Kalyan - višnuistická
rága o Krišnovi - ve stylu Dhrupad
Zpívají: bratři R.+P. Mallikovi
Vibhás, Hindól - předjitřní
rágy
Zpívá: Ulhas Kašhalkár
Šrí, Gaurí, Marva
Zpívá: Pandit C.R. Vyas
Kriti, Rágam-Tanam-Pallavi - písně karnatické tradice
Zpěv: R.Krišnan, Housle: V.Thyadžaarajan, Mridangam:
T.Randžanathan, Kandžira: V.Nadžarajan, Tanpura: P.Šrinivasan
.....................
................
Klasické indické bhadžany - rágy Jemen, Malkauns
Texty: Surdas, Thulsidas, Zpívá: Anup Džalota
Bhadžany - bhakti
Texty: Thulsidas a Mira Baji, Zpívá:
Bhimsen Džóši
Bhadžany z ašramu Šri Deva Dungari Sanjás.
Autor: Bhagván Šrí Díp Narájan
Maháprabhudží
Hudba z Rádžastánu 1, 2
................
...............
............
Poznámka: V Indii jsou mnohem častěji provozovány rágy
vokální než instrumentální. To, že v mé fonotéce
převládají instrumentální rágy je ze subjektivních
důvodů: více se mi líbí, oslovuje mne jejich duchovní
poselství a pravidelně je poslouchám. Vokální rágy
pojímám spíše jako etnickou zajímavost.
Seznam bude postupně doplňován. U starších nahrávek je
někdy obtížné dohledat názvy a interprety, omlouvám se za
některé neúplné a nepřesné údaje, bude postupně opraveno.
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Gravitace, černé díry | Věda a víra | |||||
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |