h1{font-size:18px;}
Tibetská tradiční hudba
Tibet se
rozkládá na velehorské náhorní plošině Himalají, jeho
dějiny a společenský vývoj jsou do značné míry určovány
sousedstvím velkých zemí Indie a Číny *). Veškerý
kulturní (a často i společenský a politický) život v Tibetu
se po řadu staletí utvářel pod vlivem specifického tibetského
buddhismu, zvaného někdy lámaismus (láma
je tibetský duchovní učitel a mistr, dalajláma pak
navíc i vůdce ve smyslu politickém). První stopy buddhismu
pronikly z Indie do Tibetu již v 7.století (přinesl jej mudrc
Padmasandhala), avšak jeho skutečný vliv a rozvoj začíná
až od 11.stol., v syntéze s prvky dřívějších šamanských
a animistických tradic.
*) Čínský vliv v Tibetu: násilí nebo
pokrok ?
Je třeba upozornit, že vztah Číny a Tibetu je v našem
povědomí velmi ovlivněn hrubým politickým
zkreslováním ze strany západních masmédií!; ve
skutečnosti je to jinak, je to všechno
složitější... V historii se Tibet ocital střídavě pod
vlivem Číny, Indie, Mongolska a dalších okolních zemí.
Dominantní byl vždy vliv Číny, i v obdobích samostatnosti
Tibetu. Čínský vliv v Tibetu výrazně zesílil zvláště v
období po r.1950, kdy si Čína prosadila smlouvu s Tibetskou
vládou o přičlenění jako autonomní oblasti. V r.1959
vypuklo v Tibetu povstání *), načež tam byli vysláni
čínští vojáci a povstání porazili. To bylo spojeno s
řadou problematických aspektů (násilnosti,
spory, šarvátky a boje na pokraji občanské války, rušení
řady klášterů pod vlivem "kulturní revoluce"), které zde nemá význam podrobněji popisovat, neboť
byly u nás, v silně zkreslené a zveličené formě, široce
publikovány a jsou takto uváděny dosud.
*) Tibetské povstání bylo vyprovokováno
v režii tajných služeb západních mocností, které
plánovaly na strategicky výhodné Tibetské náhorní plošině
zřídit raketové vojenské základny, které by - v duchu
studené války - vojensky ovládaly celou velkou oblast
jihovýchodní Asie, především Číny...
Jsou zde však objektivně výrazné a nepochybné
pozitivní aspekty :
- Zrušení feudalismu, který do té
doby v Tibetu přežíval a udržoval mnoho lidí, zvláště na
venkově, v područí, bídě a nevzdělanosti (některé dokonce v otroctví).
- Zrovnoprávnění žen, které byly
dříve nejutlačovanější skupinou Tibeťanů.
- Pozemková reforma dosavadního
feudálního, velkostatkářského a klášterního vlastnictví
půdy, která byla dána k dispozici rolníkům k obdělávání.
- Zřízení veřejného školství,
místo jednostranného, nepravdivého a zaostalého
klášterního školství. Klášterní školství zůstalo
zachováno jen pro náboženské vzdělávání, především
mnichů.
Po překonání deformací čínské
"kulturní revoluce" se tyto pozitivní
stránky staly převažující a vedly k podstatnému zlepšení
života prostých Tibeťanů. Věřme, že převládnou
přátelské a vzájemně se obohacující vztahy mezi Čínou a
Tibetem a že i v budoucnu bude pokračovat pokrokový vývoj
při zachování a rozvíjení skutečných duchovních
hodnot a moudrosti Tibetu..!..
Stručně shrnuto: V Tibetu byl nastolen mnohem lepší
život než za časů feudálního dalajlámy a jeho tisíců
mnišských parazitů.
Jsem si vědom, že tyto
politické okolnosti do tohoto stručného pojednání o
tibetské hudbě nepatří (ostatně, osobně jsem apolitický,
akcentuji pouze etickou a filosofickou stránku)
. S omluvou je zde uvádím jen v zájmu objektivity
- pro aspoň částečnou korekci u nás rozšířených
falešných představ a názorů...
Tibetský buddhismus je složitou
kombinací mahajány a indické tantry
*), která mu dodává vysoce ritualizovaný, mystický a
esoterický charakter. Tibetský buddhismus má řadu sekt, z
nichž hlavní jsou čtyři: minkmapa ("stará
škola" založená již v 8.stol.), kagjupa
(meditativní škola, založená v 11.stol.), sakjapa
(do 15.stol.), gelukpa (řeholní škola "žlutých
čepic", založená počátkem 15.stol., od 17.stol. je
dominantním směrem; rekrutuje se z ní i dalajláma).
*) Nejstarší texty indické tantry podle
legendy vznikly z dialogů boha Šivy s jeho manželkou Déví.
Tantrický systém, který se pak doplnil a rozšířil mezi
5.-10.stoletím, obsahuje prvky božského kultu, obřady
úrodnosti, magii, šamanismus, sexuální praktiky. Tantrická
jóga zdůrazňuje úlohu psychosomatických spekulací -
koncepci čaker - energetických center v
lidském těle (převážně podél páteře),
"sublimaci" či "transcendenci" sexuální
energie při orgasmu do "vyšších sfér vědomí",
což má vést k pravému vyvrcholení a osvobozující
zkušenosti.
Některé tantrické prvky byly, zvláště v
severní Indii, převzaty do mahajánového buddhismu.
V Indii pak ve 12.stol. došlo k vytlačení buddhismu a jeho
postupné integraci do hinduismu - Buddha byl pak interpretován
jako avatár boha Višny. Tantrický buddhismus se však zachoval
a dále rozvinul právě v Tibetu.
Rovněž tibetská
tradiční hudba se vyvíjela v úzkém sepětí s
tibetskou odrůdou buddhismu - lámaismem *). Tento náboženský
směr více než kterýkoli jiný směr buddhismu je orientován
na mnišský život v klášterech
s mnoha rituály se specifickým koloritem (jako
je rituál Mahakala).
*) Toto se týká duchovně
zaměřené tibetské hudby. Tibetská lidová
(etnická) hudba je zcela jiná, její kořeny nejsou v Indii,
podobá se spíše hudbě střední Asie a Mongolska.
Nekonečné odříkávání manter
tibetskými mnichy se děje monotónním "mručivým"
hlasem s hlubokými vibracemi, který však má
svou melodiku a mystickou působivost. V tibetském vokálním
projevu se vyskytuje svérázná zvláštnost - alikvótní bifonický
hrdelní zpěv. Zvláštním nastavením jazyka a rtů
lze docílit toho, že při vydávání nazálního tónu se
některé alikvótní tóny základního zpívaného tónu zesílí
natolik, že slyšíme z úst jednoho zpěváka současně tóny
dva. Kromě Tibetu se bifonický zpěv provozuje též v
Mongolsku a hlavně v přilehlé oblasti Tuvy a Altaje.
Poznámka -
tibetské kláštery :
V zájmu objektivity bychom si život v tibetských klášterech
(a tradiční tibetské teokraticko-feudální společnosti
vůbec) neměli příliš idealizovat! Osvícení filosfové a
duchovní učitelé zde tvoříli jen velmi malou část.
Většina mnichů byla málo vzdělaná, jejich duševní obzor
příliš nepřesahoval mechanické učení manter, které
omílají neustále dokola, bez hlubšího porozumění. Motivace
pro klášterní život byla u většiny nikoli duchovní, ale
spíše možnost lehčího života v chudé zemi. Ve
společenstvích nadměrného počtu mnichů se bohužel
projevovaly i tak negativní jevy jako je šikana a sexuální
zneužívání...
Tibetské
hudební nástroje
Náboženské obřady tibetských mnichů jsou doprovázeny zvuky
a hudbou na specifické nástroje. Nejznámější jsou tibetské
mísy, což jsou bronzové misky různých velikostí
(původně používané i jako jídelní), které se rozezní
úderem paličky, načež krouživým pohybem paličky po obvodu
mísy lze tón táhle udržovat. Dále jsou to různé gongy
(často značných rozměrů), zvony, činely
Relmo, bubny (jako je rámový buben Nga).
Často se též používají lastury, jejichž
táhlým troubením se v kláštech svolávají mnichové k
obřadům.
Mocný zvuk vydávají dlouhé tibetské
trouby (horny) Rang dung.
..................................
.........bude doplněno.............
Buddhistické meditace
Zpívá: Lama Karta
Vibrace míru - meditační
hudba na tibetskou flétnu
Hraje:
Tibetan meditation - relaxační
hudba na motivy tibetských obřadů
Nahrál: Phil Thornthon
Tibetan buddhism - ......................
Dhama Suna - tradiční
tibetská hudba "gar"
..........
..................... řada dalších titulů bude doplněna
.........
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Gravitace, černé díry | Věda a víra | |||||
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |