Tradiční
hudba středního východu
a islámská hudba
Přes veškerou různorodost tradiční hudby
blízkého a středního Východu má tato hudba některé
společné prvky vycházející z arabsko-perské tradice
a ze silného vlivu islámu.
Vznik, učení a vývoj islámu
Pro lepší pochopení kulturních a duchovních tradic
předního a středního východu (a tím i jeho hudby) bude
možná užitečný aspoň letmý pohled na vznik, učení a
historický vývoj určujícího náboženství této oblasti - islámu.
Islám je historicky nejmladším ze tří velkých
monoteistických náboženství (judaismus - křesťanství -
islám).
Zakladatelem islámu byl arabský prorok Muhammad
- Mohamed, který se narodil v městě Makka - Mekka
kolem r.570 n.l. V té bobě nemělo arabské náboženství ani
společnost žádný pevný systém, trpělo primitivním
modlářstvím, polyteismem a animismem, celkovým úpadkem
morálky. K Mohamedovu prorockému povolání a
osvícení došlo podle islámské tradice v jeho asi 40 letech,
kdy při rozjímání v jeskyni na hoře Hirá se mu zjevil
anděl Gabriel a přikázal mu, aby přednášel Quarán
(Korán) - božsky inspirované poselství Alláha.
Arabské slovo Alláh je sestaveno ze slov al-láh a jeho
významem je (univerzální) Bůh. Tento Bůh je
zcela transcendentní, nemá žádné podoby ani druhy, je
stvořitelem všech věcí, vševědoucí a všemohoucí, soudce
nad všemi lidmi. Existuje od věčnosti do věčnosti, je
nedosažitelný a fyzicky nepostižitelný. Je nejzasší
skutečností, jíž se muslimové bezvýhradně podrobují:
islám je přísně monoteistickým náboženstvím
poddanosti.
Nejdůležitější výrok o Bohu je obsažen ve vyznání
víry, tzv. šahádě: "La iláh
illa Alláh;" - "Není boha mimo Boha",
k níž je připojeno: "Muhammad rasúl Alláh" -
"a Mohamed je Boží prorok". Toto
vyznání je 5-krát denně zpěvně vyvoláváno muezíny
(mu a zín - ten kdo svolává) z věží minaretů, kteří
svolávají věřící muslimy ke společné motlitbě.
Boží poselství přednášel Mohamed od r.610 až do své smrti
v r.632. Jeho žáci a následovníci sebrali a zapsali tyto
texty. Tak vznikl Korán, obsahující ve 114
kapitolách (súrách) "pravé a nefašované"
poselství Boha lidem o tom, co mají dělat a jak mají žít.
První kapitola neboli súra Svatého Koránu začíná verši:
"Ve jmému Boha
milosrdného, slitovného.
Chvála Bohu, Pánu lidstva veškerého, milosrdnému,
slitovnému, vládci dne soudného!
Tebe uctíváme a Tebe o pomoc žádáme, veď nás stezkou
přímou, stezkou těch,
jež zahrnuls milostí Svou, ne těch na něž jsi rozhněván,
ani těch kdo v bludu jsou!"
Korán je napsán v kultivované klasické arabštině,
přičemž někteří ortodoxní muslimové neuznávají jeho
překlady do jiných jazyků, o nichž tvrdí, že zkreslují
"pravé božské poselství".
Mohamed a jeho žáci samozřejmě vycházeli při formulování
textu Koránu z některých starších náboženských učení,
zvláště ze Starého zákona, Tóry, částečně i z Nového
zákona (Evangelia). V mnohých aspektech se však Korán od
Bible zásadně liší, např. neuznává koncepci Svaté
Trojice, Ježíš je jen jedním z proroků, .................
Slovo islám znamená "poddanost" nebo
"zavázanost" Alláhovi ve smyslu Mohamedova poselství
obsaženého v Koránu. Slovo muslim pak
označuje toho, kdo vyznává a praktikuje islám.
Kromě Koránu je pro muslimy závazný kanonický zákon šaría
("ceska k pramenu"-života), založený na zásadách
koránu, který řídí celý muslimův život v náboženské i
občanské oblasti. Obsahuje řadu povinností, příkazů
zákazů, včetně trestů za porušování. V každodenním
životě muslimů je obsaženo pět rituálních úkonů:
1. Opakovat vyznání šahády: "Není boha kromě Alláha a
Muhammad je Alláhův prorok".
2. Modlitba směrem k Mekce pětkrát za den.
3. Dobročinnost, poskytovat určitá procenta ze svého
příjmu.
4. Dodržovat předepsaný půst, zejména v období ramadánu.
5. Aspoň jedenkrát za život vykonat pouť do Mekky.
Posvátným místem, "chrámem", muslimů je masdžaid
- mešita. Je to místo pro uctívání a
vzývání Boha, pro modlitby, rozjímání, studium Koránu,
kázání, porady, rozhodování i soudní činnosti. Mešity
mívají impozantní vzhled a skvostnou ornamentální výzdobu.
Zobrazování Boha je podle islámu nepřípustné, Boha nelze
nijak poznat a zobrazit.
V prvních letech své prorocké činnosti se Mohamed setkával v
Mekce s nepochopením a pronásledováním, a tak v r.622 z Mekky
odešel do Jatribu, který pak proslul jako al-Madína - město
prorokovo - Medina. Tento pro muslimy významný
rok byl přijat jako počátek islámského letopočtu.
Při svém úspěšném působení v Medině získal Mohamed
velké množství přivrženců, v jejichž čele se pak
triumfálně vrátil do Mekky, kde se stal
náboženským i světským panovníkem a učinil z ní hlavní
poutní centrum islámu, kterým je dodnes.
Náboženským střediskem muslimského svatého města Mekky je
starobylá svatyně Kába, kterou Mohamed
zasvětil Alláhovi. Je to kamenná krychlová stavba na
prostranství obestavěném impozantním amfiteátrem, do jejíž
zdi je vložen černý posvátný kámen -
meteorit uctívaný již v předislámské Arábii.
Po náhlé smrti Mohameda v r.632 vznikly spory o nástupnictví
(chalífát) v oblasti náboženské a světské: nástupce
proroka by měl být panovník - chalífa neboli kalif,
který by byl zároveň vůdcem a nástupcem náboženským - imámem.
Otázka "pravých" nástupců Mohameda se stala
příčinou rozdělení v řadách islámu. Sunnitští
muslimové přijali zásadu voleného úřadu.
Takovou volbou, jíž se účastnili předáci islámu v hlavním
městě Medině, byli zvoleni tři první kalifové (Abú
Bakr,Umar, Uthmán). Dodnes sunnitská větev islámu
představuje umírněný směr, relativně otevřený
toleranci a pokroku.
Šíitští muslimové naopak tvrdili, že
"pravé" vedení a následnictví by mělo být určeno
prorokovou "pokrevní linií" a prosazovali za imáma
Mohamedova bratrance a zetě Alího ibn Táliba, který se
oženil s Muhammadovou dcerou Fatimou. Z jejich manželství
vzešli Mohamedovi vnukové Hasan a Husajn. Alí ibn Táliba se
sice stal čtvrtým kalifem, avšak v r.661 byl zavražděn. Byl
pak zavražděn i jeho syn Hasan; novým imámem se stal jeho
bratr Husajn, ale i on byl r.680 zavražděn. Vyznavači tohoto
směru Mohamedova následnictví vytvořili hnutí "ši at
Alí" - "Alího stranu". Alího a jeho nástupce
považují za pravé a neomylné učitele s božskými
schopnostmi. Šíitští muslimové ("straníci"),
kteří tvoří asi 20% všech muslimů, se svými
náboženskými vůdci -mudžahídy, jsou
známí svou přehnanou horlivostí pro věc islámu, se sklony k
fundamentalismu. Tito šíité (resp. ti, kdo
zneužívají jejich pošetilý náboženský zápal a
nesnášenlivost) jsou dlouhodobě zdrojem násilí
a boje proti pokroku v arabském světě. Nepřekvapuje proto,
že v současné době právě zde vznikla živná půda pro
rozvoj terorismu.
Je zajímavé, že ve středověku byla islámská církev daleko
tolerantnější k jiným náboženstvím než
církev katolická. Muslimští panovníci sice vedli kruté
války (v rozporu s Koránem), ale na dobytých územích
ponechávali obyvatelstvu relativní náboženskou svobodu.
Známé bylo např. dobré soužití s hindiusty v Mughalské
říši v Indii. Katolíkové vedli proti muslimům křížové
výpravy spojené rovněž s krutým vražděním a drancováním
(opět v rozporu s Biblí), navíc však nutili nekompromisně
všechny obyvatele na dobytých územích k přestupu na
křešťanství - nechvalně známá "evangelizace ohněm a
mečem". Projevilo se to např. i ve Španělsku, kde za
muslimského panování existovala náboženská snášennlivost,
zatímco po rekonqistě byli všichni muslimové a židé,
kteří nechtěli přestoupit na katolickou víru, vyhnáni ze
země a ve Španělsku zavládla krutá inkvizice a náboženský
fundamentalismus.
Pro vývoj islámu a jeho kulturní tradice byl velmi důležitý
islámský mysticismus, který se rozvinul v
hnutí zvaném súfismus. Mystikové súfí
usilují o intuitivní a emotivní prožitek jednoty s
Bohem, pěstují lásku k Bohu. Název
"súfí" je odvozen od arabského slova
"súf" - vlna, neboť tito mystikové nosili prostý
vlněný oděv na rozdíl od okázalého světského oděvu.
...................
..............
Základní styly hudby středního východu
Tradiční hudební nástroje středního východu
Ney - orientální rákosová či bambusová podélná
flétna různé délky (do cca 60cm), s 6 předními a 1 zadním
otvorem. Pochází ze starověkého Egypta, je rozšířená po
celém středním východě a patří k základním nástrojům
persko-arabské hudební tradice.
Out - tradiční arabská loutna
Tanbura - dlouhokrká loutna
Kanun - turecká mnohostrunná citera (75 strun)
Kemenče - malé housle, hraje se na ně jak na violocelo
Některé typické nástroje tradiční hudby středního Východu : | ||
Tár Kemenče Rabab |
Ney - flétny různé délky Kanun |
|
O u t Tombak |
Tombak (zvaný též Dumbek nebo Zarb)
- jednoblanný vertikální buben, často s keramickým korpusem
Daf - velký plochý perský rámový buben, používaný
často při dervišských obřadech Zikr
Mazhar - jednoblaný bubínek
Kudim - malé tympány
Halile - činely
Dutár - středoasijská dvoustrunná loutna
Gidžak, Satú - smyčcové nástroje
Tár - dlouhokrká loutna rozšířená v Íránu,
Azerbajdžánu i Arménii
Rabab - tradiční persko-afgánská loutna s 5 hlavními
strunami a 13 sympatetickými, má posunovatelné pražce. Loutna
pro zvonivé drnkání typické v arabské hudbě.
Z rababu se vyvinul indický Sarod.
.................
........
Perská klasická hudba instrumentální - styl Dastgah a Avaz
Flétna ney: Hossein Omoumi, Tombak, daf: Madjid Khaladj
Perská klasická hudba
vokálně-instrumentální - styl Dastgah,
Asfahar, Esfahan
Zpěv: Sima Bina, Flétna ney: Hossein Omoumi, Tar: Madjid
Derakhshani, Tombak: Madjid Khaladj
Azan - muezínové z
Aleppa
..............
Tariqua - hudba
zpívajících dervišů z Turecka
...................
Tamas - palestinská
hudba
Loutna out: Samir a Visar Džumbarovi
Maval - mystické
zpěvy z Egypta
...................
Baba Bulehšah:
súfijské zpěvy quavali
Zpívá: Abida
Keroglu - turkmenské
epické zpěvy
.................
..................bude doplněno
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Gravitace, černé díry | Věda a víra | |||||
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |