Duchovní hudba křesťanů západní a střední Evropy
Křesťanství, jehož
ústřední legendou popsanou v Novém zákoně
je působení a učení Ježíše Krista, jeho ukřižování
a vzkříšení, vzniklo v oblasti předního
východu - v Palestině. Ze stejné oblasti pocházejí i
dřívější legendy o náboženské historii Izraelského
národa, tvořící náplň Starého zákona.
Připomeňme si stručně některá
základní historická fakta o vývoji křesťanství.
Působením apoštolů Petra a Pavla se
křesťanské náboženství z předního Východu dostalo do Řecka
a do Říma. V Římské říši bylo
křesťanství zpočátku pronásledováno - bylo útěchou
utlačovaných a ponižovaných. Během prvních třech století
se však křesťanství nezadržitelně šířilo. Bylo
přitažlivé jednak svým poselstvím o překonání smrti
vzkříšením, jednak svými humanistickými a pokrokovými
idejemi, stejně jako morálním kodexem. Myšlenka o rovnosti
všech lidí byla v té době vskutku revoluční!
Křesťanství přestalo být pronásledováno od r.311, kdy
císař Konstantin vydal toleranční edikt. Hlavou křesťanské
církve se stal římský biskup (původní slovo episkop =
dohližitel), později nazývaný papežem
(papa = otec), svatýn otcem - považoval se za
"neomylného" nástupce sv.Petra....
Círař Konstantin, který přijal křesťanskou
víru, nechal vybudovat ve východní řecké části Římské
říše - v Byzantské říši - nové hlavní
město Konstantinopol (Cařihrad, dnes je to
turecký Istanbul), které se stalo v té době největším a
nejkulturnějším městem na světě (pomineme-li tehdy v
Evropě neznámá města v Číně). V průběhu dalších
desítiletí a staletí se prohlubovaly rozpory mezi oběma
centry - Římem a Konstantinopolí. Tím se postupně Římská
říše i křesťanská církev rozštěpily jak jazykově, tak
zeměpisně - na latinsky mluvící Řím na západě a řecky
mluvící Konstantinopol na východě. Skutečné příčiny
rozporů byly nepochybně mocenské, záminkou však byly
některé věroučné spory o povaze Svaté Trojice (formulace
"filioque" - Svatý Duch vychází nejen z Boha Otce,
ale i ze Syna), či uctívání svatých obrazů (ikonoklasmus -
obrazoborectví, versus ikonografie - malování a uctívání
svatých obrazů).
K závažné roztržce došlo r.1054, kdy se
římský papež a konstaninopolský patriarcha vzájemně
exkomunikovali. Tuto roztržku definitivně zpečetilo barbarské
přepadení Konstantinopole křižáckými vojsky v r.1204, při
němž se papežští "křesťané" k pravoslacným
křesťanům chovali mnohem hůře, než muslimští
nepřátelé. Od té doby se římsko-katolická církev na
západě a pravoslavná (ortodoxní) církev na východě
oddělily a vyvíjely se nezávisle. Název pravoslavná
či ortodoxní (orthodoxia: řec. ortho
= správný, pravdivý; doxa = učení, názor, vyznání)
pochází z toho, že východní církev se snažila držet
tradiční věrouky vycházející z evangelií a nepřijímala
některé dodatky a změny prosazované římskou církví,
včetně instituce papeže. Násilné pronikání islámu, které
vyvrcholilo dobytím Konstantinopole r.1453, vedlo k rozpadu
Byzantské říše; těžiště pravoslavného křesťanství se
přesunulo do slovanských zemí východní Evropy .....
Když si vládcové uvědomili, že
křesťanské náboženství lze využít jako prostředek k
ovládnutí lidových mas pro "dobrovolnou" oddanou
službu vládnoucí vrstvě, stalo se téměř v celé Evropě
křesťanství na téměř 1000 let státním
náboženstvím a katolická církev postupně převzala
úlohu ideologické záštity feudálního panství.
Bylo to doprovázeno zlořády a deformacemi
křesťanské víry, úpadkem morálky vysokého
katolického kléru, hrabivostí, dogmatismem, netolerancí
a krutými zločiny vůči svobodně
smýšlejícím lidem.
Kritika poměrů v církvi ze strany reformátorů
jako byli J.Viklef, J.Hus, J.Kalvín, M.Luther, vyústila ve
vznik protestantských (evangelických)
církví, které se oddělily od katolické.
Skutečná náprava situace v
katolické církvi však mohla začít až po pádu
feudalismu, kdy církev postupně ztratila své
výsadní postavení. To napomohlo k oduševnění
církve a k návratu k některým původním hodnotám -
"Mé království není z tohoto světa", řekl
Jěžíš. Nejdále v tomto směru postoupil II.Vatikánský
koncil v letech 1962-65 svolaný osvíceným papežem
Janem 23. Na tomto koncilu se podařilo (přes odpor kurie)
prosadit pokrokové tendence k překonání dogmatismu,
"otevření se světu" ("aggiornamento"
) a k ekumenismu.
Pozn.: Poněkud jiný byl
vývoj katolické církve v Jižní (Latinské)
Americe. Po první barbarské vlně
konquisty, spojené s drancováním a brutálním vyvražďováním
původního indiánského obyvatelstva ("evangelizace ohněm
a mečem"), přicházeli postupně osvícenější
misionáři, kteří se více přidržovali pravého
(humanistického) křesťanského poselství a snažili se chudé
a zbídačené domorodé obyvatelstvo povznést kulturně
i materiálně, brojili proti obrovské sociální
nerovnosti a nespravedlnosti, zakládali misijní stanice ...
Později tak vznikla teologie osvobození,
působili zde lidoví kněží v duchu pravého
poselství Ježíše Krista. Značná vzdálenost Říma
způsobila, že v dřívějších dobách tato hnutí nebyla hned
v zárodku likvidována (jak tomu bylo v Evropě) a mohla si
získat značný vliv a rozšíření; nakonec i oficiální
katolická církev (přes intriky bohatých kruhů z Jižní
Ameriky) byla nucena uznat zásluhy tohoto hnutí a svatořečit
např. pokrokového arcibiskupa v San Salvadoru Oscara
Arnulfa Romera, který byl pravicovými kruhy
zavražděn v r.1980 během mše.
Do našich zemí přinesli autentické
křesťanství osvícení bratři věrozvěstové Cyril
(Konstantin) a Metoděj z
byzantsko-řecké Soluně při své proslulé misi r.863 do
Velkomoravské říše. Tito východní věrozvěsti nepřišli s
"ohněm a mečem", rozsévajícím násilí,
neštěstí a utrpení (jak to často činili misionáři ze
západu), ale se vzdělaností a kulturou,
pokorně předávanou svým žákům a lidu slovanských zemí.
Ještě předtím k nám
sporadicky pronikali kněží ze západu,
především z Bavorska. Těm však většinou nešlo ani tak o
šíření pravé křesťanské víry, jako spíš o mocenské
podmanění našich zemí pod vliv německých císařů
(evangelizace "ohněm a mečem"). Kníže Rastislav si
toto nebezpečí prozíravě uvědomil a požádal Byzantskou
říši (poselstvím vyslaným k byzantskému císaři Michalovi
III.) o vyslání křesťanských věrozvěstů a biskupů,
kteří by evangelizovali lid Velkomoravské říše v jejich
slovanském jazyce a v duchu pravé křesťanské víry, bez
postranních mocensko-politických záměrů. Byzantský císař
vyhověl a pověřil tímto úkolem vzdělané a osvícené
bratry Cyrila a Metoděje, kteří kromě svých dalších
vynikajících schopností dobře znali slovanský jazyk. Cyril,
který byl velmi erudovaný filolog, vytvořil (na bázi řecké
abecedy) pro potřeby slovanských jazyků novou abecedu (hlaholice,
cyrilice), která velmi dobře odrážela výslovnost
používanou ve slovanských jazycích.
Mise Cyrila a Metoděje byla
velmi úspěšná. Po smrti Metoděje r.885 (Cyril již tehdy nežil), kdy se
jeho nástupcem stal vzdělaný a osvícený Gorazd, se mocenské
síly z Německa a Říma rozhodly využít situace ke zničení
výsledků Cyrilo-Metodějské mise a nastolení svého
panství. Využili k tomu neblaze proslulého zrádného
biskupa nitranského Wichinga, jehož ctižádostí bylo
získání arcibiskupského stolce. Ten dal intrikami zesadit
Gorazda a za pomoci německých vojáků všechny žáky a
následovníky Cyrila a Metoděje uvěznit,
krutě mučit a nakonec vyhnat ze země.
Někteří z nich pak působili v zemích jihovýchodní Evropy
(např. sv.Kliment v Bulharsku), kde byli díky své vzdělanosti
velice ceněni a rozhodujícím způsobem se zasloužili
o evangelizaci těchto zemí. Díky těmto násilnostem
se naše země nakonec přece jen dostaly pod vliv
západní katolické církve.
Slovanský
(staroslověnský) jazyk se pak v liturgii používal již jen
sporadicky. Bylo to např. v Sázavském klášteře založeném
osvíceným opatem sv.Prokopem v 30.letech 11.stol. a pak za doby
Karla IV v Emauzském klášteře na Slovanech. Nemělo to však
nikdy dlouhého trvání - nakonec zvítězila netolerance
katolické církve a slovanští mnichové byli vyhnáni.
Obdivuhodné dílo Cyrila a Metoděje však nebylo
zapomenuto, žilo v slovanských srdcích dál (u nás
se opět živě připomínalo za dob Národního Obrození).
Vedlo to v r.1880 k jejich uznání a svatořečení i katolickou
církví; v r.1981 pak byli (spolu se sv.Benediktem) prohlášeni
za "spolupatrony Evropy".
Navzdory zlořádům a tmářství ve středověku bylo v církvi i mnoho opravdově věřících kněží, mnichů a umělců, kteří podněcovali a realizovali znamenitá umělecká díla v oblasti architektury, sochařství, malířství a později i v hudbě. Křesťanství se tak stalo nejvýzmamnějším inspiračním zdrojem umělecké tvorby v průběhu téměř celých uplynulých 1000 let.
Hlavní směry západo-křesťanské hudby :
Gregoriánský chorál -
je základním a nejstarším výchozím vokálním hudebním
stylem západokřesťanské spirituality, vznikajícím již v
prvních staletích křesťanství. Je to jednohlasý liturgický
a duchovní zpěv latinské církve. Vyvinul se ze jednohlasých
náboženských zpěvů mnichů v raně-křesťanských
klášterech. Jeho původ sahá až k helénským tradicím a
starým zpěvům v synagogách. Z východních církví tyto
zpěvy přinesl koncem 4.stol. do západní církve milánský
biskup Ambrož ("ambroziánský chorál"). Později
vlivem styků Říma s Franskou říší se do tohoto
liturgického zpěvu začlenily i některé prvky galikánského
náboženského zpěvu, provozovaného ve Francii. Reforma
liturgie včetně chorálu byla provedena kolem r.600 za papeže
Gregora Velikého, podle něhož se pak tento chorál jmenuje
dodnes.
Základem
gregoriánského chorálu je zpívaný přednes liturgického
textu - recitativ, střídaný sborovým
refrémem, nazývaným antifonou; zpívaný
přednes žalmů se označuje jako psalmonie.
Gregoriánský chorál se provozoval zvláště v klášterních
komunitách, často pod vedením skupiny zvlášť školených
zpěváků gregoriánského chorálu, zvané schola.
V průběhu 17.-19.stol.
upadla původní forma gregoriánského chorálu částečně v
zapomnění. Renezance původního gregoriánského chorálu
nastala opět koncem 19.stol. ve francouzských benediktinských
klášterech a zásluhou muzikologů a mnoha zanícených
příznivců a zpěváků pokračuje dodnes.
U nás vynikajícím způsobem pěstuje gregoriánský chorál
zejména soubor Schola Gregoriana Pragensis s
uměleckým vedoucím Davidem Ebenem.
Liturgie - mše -
jsou zhudebněnou formou katolického mešního
ordinária. Jedná se o rozsáhlejší
vokálně-instrumentální skladby původně zachycující a
doprovázející průběh křesťanské liturgie.
Později však byla zkomponována řada mší určených ke
koncertnímu provozování, bez přímé vazby na chrám a
liturgii. Skládá se zpravidla z následujících typických
částí:
Kyrie Eleison - Bože smiluj se
Gloria in Excelsis Deo (Sláva Bohu na
výsostech)
Credo in unum Deum (Věřím v jednoho Boha -
vyznání víry)
Sanctus .... , Benedictus ....
Ofertorium
Agnus Dei ... dona nobis pacem
(Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, dej nám mír
..)
Hudební doprovod tvoří někdy varhany, častěji však
symfonický orchestr (či aspoň některé nástroje z tohoto
orchestru). Text se zpívá většinou latinsky
či italsky, někdy však i v jiných jazycích - u nás tedy
česky.
Moteta -
jsou kratší duchovní
vokálně-instrumentální skladby opěvující Boha, Ježíše
Krista, p.Marii, apoštoly či další světce křesťanské
víry. Podobně jako u mší, je většina motet latinských, ale
skladatelé (někdy lidoví) pro místní církve zkomponovali
moteta i v národních jazycích, u nás na české texty.
Oratoria -
rozsáhlé vokálně-instrumentální skladby pro sóla, sbor a
orchestr, popř. varhany, většinou na náboženská témata (původně oratorium = motlitebna), avšak ne přímo liturgického charakteru. Hudební
formou se oratoria podobají operám. Rozdíl mezi operou a
oratoriem někdy bývá jen v tom, zda text je světský či
antický, nebo biblický. Způsob interpretace hudby a zpěvu je
však podobný - koncertantní, kladoucí důraz
na hudební stránku.
...............
Hudební nástroje
Varhany
Důležitým specifickým hudebním nástrojem v
západokřesťanské duchovní hudbě jsou varhany
(latinsky organum, anglicky organ),
poskytující mohutný a majestátní zvuk, umocňující
duchovní poselství a navozující představy o nadpřirozenu a
vznešenosti Boha. Varhany jsou vůbec nejsložitějším a
nejdokonalejším hudebním nástrojem.
První menší a jednodušší varhany se začaly objevovat v
chrámech a klášterech již v 6.-7.stol., postupně se
vyvíjely a zdokonalovaly, zvláště v období renezance a
baroka. ..................
Varhany se skládají ze tří základních částí:
1. Zdroj stlačeného vzduchu. Dříve to byly
kožené měchy, které se přes převodní páku stlačovaly
ručně, nyní se již používají motorem poháněné
kompresory.
2. Rezonanční píšťaly, v nichž proud
vzduchu vyvolává stojaté zvukové vlnění o frekvenci
závislé na délce píšťaly. ..........
3. Klaviatura, pomocí jejichž ventilů je
stlačený vzduch pouštěn do jednotlivých píšťal.
..................
..............-doplnit
Kromě vlastního systému píšťal je nedílnou součástí
výsledného zvukového projevu varhan i akustické
prostředí, v němž jsou varhany instalovány.
Nejčastěji to bývají více či méně rozlehlé prostory
chrámu, popř. většího koncertního sálu. Charakteristický
zvuk varhan je dotvářen dozvukem, jehož
délka *) závisí na velikosti chrámu či koncertní síně a
na členitosti stěn a jeho výzdoby a výbavy. Délka trvání
dozvuku se pohybuje od cca 8 sec. (v chrámu ... v Toledu), až
do zcela krátkých dob kratších než jedna sekunda.
*) Délka dozvuku je doba, za kterou intenzita
zvuku (akustický tlak) po přerušení jeho zdroje poklesne o
-60dB úrovně původní hodnoty (intenzita zvuku klesá
přibližně podle exponenciální závislosti). Pokud je délka
místnosti větší než cca 17 metrů, pak doba odrazu zvuku
(jehož rychlost ve vzduchu je cca 340m/s.) bude větší než
0,1sec. [(17m ´
2)/(340m/s.) = 0,1sec.], takže lidský sluch tento odraz již
časově rozliší od primárního zvuku - slyšíme ozvěnu
(echo).
Symfonické
hudební nástroje
V křesťanské duchovní hudbě vedle varhan nacházejí své
uplatnění i nástroje běžně používané v symfonické
hudbě (světské). Jsou to jednak dechové nástroje
- ............. - doplnit
............smyčcové nástroje .......... klávesové nástroje
- čembalo, klavír, ......., bicí nástroje ...........
Liturgie a moteta:
Jan Dismas Zelenka: Missa in D (+
responsoria pro pašiový týden)
Jan Dismas Zelenka: Missa sanctissimae
trinitatis
Jakub Jan Ryba: Česká mše vánoční ("Hej mistře
...")
Antonín Dvořák: Missa in D major
Antonín Dvořák: Te Deum
František Ignác Tůma: Missa C dur
Leoš Janáček: Glagolská mše
Ludwig van Beethoven: Missa Solemnis in D major
Miloš Bok: Missa solemnis
Givanni Pirluigi da Palestrina: Missa Hodie Christus natus ast
Stabat Mater
Cherubini: Messa Solenne in Sol maggiore per l´Incoronazione di
Luigi XVIII.
Hraje: The London Philharmonic Chorus ,
Dir.: Ricardo Muti
Musica Antiqua Citolibensis
(Jan Blažej Kopřiva, .....
.................
..................
Gregoriánský
chorál:
De Angelis -
gregoriánské nešpory a mše o sv. Andělech Strážných
Zpívá: Schola Gregorianska vyš. semináře o.Paulínů Krakow
, Dir.: MarianMachura
Requiem -
gregoriánská mše, oficium a matutinum za zemřelé
Zpívá: Schola o. Doninikánů Krakow
Gregoriánské pašije
- gregoriánský chorál na velikonoční motivy
Zpívá: Schola Gregoriana Pragensis , Dir.: David Eben
St. Gallen -
liturgické zpěvy ze středověkého kláštera St.Gallen
Zpívá: Ensemble Gilles Binchois , Dir.: Dominique Vellard
.................
..................-bude doplněno
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Gravitace, černé díry | Věda a víra | |||||
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |