Křesťanství a komunismus: paralely a rozdílnosti
Je příznačné pro lidské pojímání věcí společenských, že myšlenkové proudy, stavěné na různých úrovních proti sobě, mají často mnohé základní ideje a východiska do značné míry podobné. Platí to i o různých náboženských směrech a vyznáních, které, zneužity pro zájmy bohatých a mocných, stály miliony lidských životů, přestože se některé z nich od sebe lišily jen nevýznamnými detaily. Osvícení filosofové a náboženští myslitelé ostatně poukazují na rovnocennost všech náboženství a na pošetilost jakéhokoli náboženského dogmatismu a fundamentalismu. Jak tvrdil významný indický guru Sáji Bába: "Všechny cesty jsou pravé". Z objektivního rozumového hlediska bychom k tomu mohli dodat: všechny náboženské cesty jsou analogické - v pravdě (v morálním směřování), i ve lži a omylech (dogmatech)...
Paralely základních
myšlenek
Radostná
zvěst křesťanství
Křesťanství, jehož ústřední legendou (tvořící náplň
Nového zákona) je narození, působení, ukřižování a
zmrtvýchvstání Ježíše Krista, vyrůstalo
ze starších legend o dějinné cestě židovského národa,
popsaných ve Starém zákoně.
Alegorická poselství Starého zákona a
zvláště Nového zákona (radostná zvěst - evangelium
Ježíše Krista) odrážela touhy prostých lidí po čestném
životě a spravedlivém uspořádání společnosti. Prvotní
křesťanská církev byla na svou dobu velice revoluční
a "levicová" (jak bychom řekli nyní) - prosazovala rovnost
všech lidí, alespoň před Bohem. Proto byla
vládnoucí třídou zpočátku krutě pronásledována.
"Spíše
velbloud projde ouškem jehly, než bohatý člověk projde do
království nebeského".
"Propast, která za života odděluje bohatého člověka od
jeho bližních, ho na věčnosti oddělí od Boha".
"Nelze říci, že bohatí vydýchají více vzduchu či
spotřebují více světla. Všechno skutečně důležité
rovnoměrně a rovně rozděleno jest" (Sv. Jan
Zlatoústý).
Řečeno dnešní terminologií: Ježíš
byl socialistický pacifista...
Ideje svobody, demokracie, socialismu,
komunismu
Rovněž myšlenky svobody, demokracie, socialismu a komunismu (i
když se zpočátku takto nenazývaly) byly vyjádřením
odvěkých nejniternějších tužeb a snů prostých lidí,
utlačovaných a ponižovaných. Tyto ideje však dlouho nemohly
být formulovány a prosazovány těmito prostými lidmi
samotnými. Ti byli udržováni v nevzdělanosti, područí a
"bázni Boží" (tj. v povinné úctě k vrchnosti, v
pověrách a náboženském tmářství - páni a vrchnost jsou
tu od Boha). Jejich myšlenky a tužby jen nesměle "rašily
na světlo" a byly přesněji vyjadřovány osvícenými
vzdělanci, jejichž "srdce se klonilo k
lidu". Byli to jednak ti, kteří nezapomínali na svůj
prostý původ, jednak i někteří vzdělaní lidé z
bohatších vrstev, kteří měli ušlechtilejší povahu a brali
vážně křesťanskou lásku a soucítění s bližními.
Tyto snahy o spravedlivější uspořádání
světa vyvrcholily ve Francii v letech 1789-1794 Velkou
francouzskou revolucí pod heslem rovnost,
volnost, bratrství. Tato revoluce, i když stála mnoho
lidských životů (často zbytečně) a byla dočasně
potlačena, sehrála rozhodující úlohu v novodobých
dějinách: nastartovala pád feudálního panství
a otevřela cestu pro rozvoj společnosti v
duchu idejí svobody, demokracie, pokroku vědecko-technického i
společenského.
Pokrokoví myslitelé 19.století čím dál více
pociťovali, že myšlenky Velké francouzské revoluce je
potřeba dovést ještě dále: nespokojit se s formální
občanskou svobodou a demokracií kapitalistické společnosti,
kterou může fakticky využívat jen malá část lidí - ze
středních a vyšších majetkových vrstev. Myšlenky všelidové
demokracie a beztřídní společnosti
pregnantně formulovali ve svých dílech zvláště K.Marx a
B.Engels (příslušný filosoficko-společenský směr se
označuje jako marxismus). Paralely s křesťanskými idejemi
jsou zde zjevné: fiktivní "rovnost lidí před
Bohem" doplnit na skutečnou (autentickou) "rovnost
lidí před lidmi".
Deformace a zneužití
křesťanství
Když si feudální vládcové uvědomili, že
křesťanské náboženství lze využít jako prostředek k
ovládnutí lidových mas pro "dobrovolnou" oddanou
službu vládnoucí vrstvě, nejen že přestalo být
pronásledováno, ale postupně prakticky v celé Evropě se
stalo křesťanství na téměř 1000 let státním
náboženstvím a katolická církev postupně převzala
úlohu ideologické záštity feudálního panství.
Bylo to doprovázeno zlořády a deformacemi
křesťanské víry, úpadkem morálky vysokého
katolického kléru, hrabivostí, dogmatismem, netolerancí
a krutými zločiny vůči svobodně
smýšlejícím lidem.
Prostomyslní pobožní
lidé mají sklon věřit, že Bůh je na jejich straně a je
proti těm "druhým", vyznávajícím víru v jiného
Boha, nebo jen jiný způsob víry ve stejného Boha. Tato pošetilá
představa, zneužitá bohatými a mocnými, stála již
mnoho miliónů lidských životů v náboženských válkách.
Prosazování "jediných a správných bohů" bývá
doprovázeno potoky krve, vražděním, a to
buhužel i dětí, kteří ještě ani nevědí, jak nesmyslné
bohy si jejich rodiče, resp. pra-pra...- dědové, vymysleli.
Klasické náboženství odebírá člověku
zdravý rozum, dělá z něj idiota který musí věřit v
neopodstaněné a nelogické jevy a legendy - vystrašeného
človíčka, kterému vnucuje iluzorní berle jakýchsi posmrtných
nadějí. V tomto smyslu se náboženství jeví jako
bezcharakterní demagogie vychytralých
pokryteckých zvěstovatelů "slov božích", často ve
službách utlačovatelů lidí...
Určitá náprava situace v
katolické církvi mohla začít až po pádu feudalismu,
kdy církev postupně ztratila své výsadní postavení. To
napomohlo k oduševnění církve a k návratu k
některým původním hodnotám. Nejdále v tomto směru
postoupil II.Vatikánský koncil v letech
1962-65, svolaný osvíceným papežem Janem 23. Na tomto koncilu
se podařilo (přes odpor kurie) prosadit pokrokové tendence k
překonání dogmatismu, "otevření se světu" ("aggiornamento"
) a k ekumenismu.
Deformace myšlenek
socialismu a komunismu
Deformace pokrokových myšlenek socialismu a komunismu (tyto deformace pak často vyústily v totalitní
úchylky od demokracie) mají své kořeny
již v době programového formování těchto idejí: byl to boj
s nepřátelstvím bohatých a mocných, kteří se
nevybíravými prostředky snažili tyto myšlenky potlačit
již v samotném zárodku. Tak se postupně vyvíjel vyhraněný antagonismus
a touhy po odvetě, které propukaly při každém povstání či
revoluci.
Další etapa deformací pokrokových myšlenek
pak přišla až v období heroických pokusů o
realizaci myšlenek lidové demokracie a socialismu ve
20.stol. v některých zemích. Nejdříve to bylo v Rusku po Velké
říjnové socialistické revoluci, která vyústila ve
vznik konfederativního Sovětského svazu, po 2.světové válce
pak v některých zemích střední a východní Evropy. Zde po
tragických zkušenostech války zatoužili lidé po zásadní
změně společenského uspořádání a proto byla dána
politická důvěra socialistickým, dělnickým a komunistickým
stranám. Tyto strany, složené převážně z politicky
nezkušených a nepřipravených lidí, často
"neunesly" náhle získanou moc a jejich
představitelé se dopouštěli mnoha přehmatů
a vyřizování osobních sporů, což někdy vyústilo až ve
zločiny (jako byly justiční vraždy*). Později, v 60.-80.letech ovládli často vedoucí
funkce ve všech sférách společenského života i ekonomiky
lidé neschopní, sobečtí a prospěchářští; ti pak byli
jednou z hybných sil převratu v r.1989.
*) Druhá strana se zase někdy uchylovala
k prostým (nejustičním) vraždám; je hanebnou špinavostí,
když se teď někteří "hrdinové" pokoušejí
obhajovat např. sprosté vraždy nevinných lidí, kterých se u
nás dopustili Mašínové!
Nepřátelství mezi
katolickou církví a myšlenkami socialismu
Hluboce zakořeněný
nepřátelský vztah mezi církví (zejména římsko-katolickou)
a idejemi socialismu a komunismu má stejný původ jako výše
zmíněný antagonismus s bohatými a mocnými v období
feudalismu a kapitalismu. S výjimkou pokrokového období ranné
křesťanské církve byla totiž církevní hierarchie po mnoho
století zcela zaprodána zájmům bohatých a mocných.
Zvláště v období středověku sloužila katolická církev
jako ideologická záštita feudální
diktatuře, za což se jí dostávalo hojných materiálních
požitků. Bylo to
samozřejmě zcela v rozporu s pravým
posláním církve a s učením Ježíše Krista, který kázal
chudobu a brojil proti sobectví a chamtivosti: "Mé
království není z tohoto světa"; "Spíše velbloud
projde ouškem jehly, než bohatý člověk projde do
království nebeského!".
V katolické církvi
působilo i mnoho čestných, obětavých a
skromných kněží, kteří své duchovní povolání brali
opravdově jako službu bližním a tím Bohu.
Mnozí z nich pokrokové myšlenky přijímali, neboť byly v
souladu s pravým Kristovým učením a slibovali si od nich i
ozdravění duchovního života. Ty však "nebylo
slyšet", své myšlenky nesměli veřejně hlásat, jinak
byli tvrdě perzekuováni.
Jedním z nich byl Bernardo Bolzano (*1781),
významný profesor, matematik, filosof a kněz, z jehož
myšlenek můžeme uvést krátký citát: "Raději
pochybujte o kterékoli jiné pravdě - o božském původu
naší svaté víry, o nesmrtelnosti duše, či dokonce o
existenci Boha na nebesích - než abyste jen na okamžik
zapochybovali o podstatě rovnosti všech lidí a o navěky
nezměnitelné povinnosti, která z toho vyplývá: milovat
každého jako sebe sama! Přijde čas, a říkám to s naprostou
důvěrou, kdy si budou lidé ošklivit válku, tu nesmyslnou
snahu dokazovat své právo mečem. Přijde čas, kdy budou do
patřičných mezí vykázány všechny ty tisíceré rozdíly
hodností a přehrady mezi lidmi, které působí tolik zla. Kdy
bude každý jednat se svým bližním jako bratr s bratrem. ...
Přijde čas, kdy si nikdo nebude myslet, že si zaslouží úctu
a čest proto, že pro sebe jako jedinec urval tolik statků, že
by stačily k uspokojení potřeb tisíců. ...
Člověk, který parazituje na lidské společnosti, byť je
sebevznešenějšího původu a zaujímá sebevyšší
postavení, si zaslouží jen naše opovržení. ..."
Za své humanistické a osvícenské myšlenky byl vrchností a
církví pronásledován, cenzurován a vyhozen z university.
Ani po pádu feudalismu se církev
nedokázala oprostit od dogmatických předsudků a nároků na
vládu, blahobyt a nadřazenost; ke všem idejím o rovnosti
lidí a spravedlivějšímu uspořádání společnosti se
představitelé církve stavěli většinou nepřátelsky. V
novější době v tomto směru neblaze proslul zejména papež
Pius XII. (pontif. r.1939-1958), který se velice zpronevěřil svému
poslání - dokonce podporoval i hitlerovský fašismus*) a spolu
s některými podobně orientovanými církevními hodnostáři z
kurie se ostře stavěl proti jakémukoli smíru či dialogu mezi
katolickou církví a novými myšlenkovými proudy, zvláště
pak proti nově vznikajícím lidově-demokratickým zřízením.
Po skončení 2.světové války záhy začala "studená
válka", do níž se konzervativní kruhy Vatikánu pod
vedením Pia XII. velmi aktivně zapojily (m.j.
"exkomunikace" z církve všech osob, které
sympatizovaly se socialistickým hnutím). Tato tehdy vládnoucí
dogmatická garnitura Vatikánu má velký podíl spoluviny
na nepřátelství mezi církví a státem v některých zemích (spolu s nedemokratickými postupy v těchto zemích), na něž doplatila řada kněží, kteří museli do
vězení či exilu. Naštěstí nástupce Pia XII, Jan
XXIII. (pontif. r.1958-1963), byl naopak jedním z nejosvícenějších
papežů v novodobé historii, což podstatně zlepšilo
vztahy římsko-katolické církve s pokrokovým světem.
*) Pius XII podporoval fašismus ještě jako kardinál Pacelli
před válkou, kdy byl vatikánským vyslacem a apoštolským
nunciem v Německu **). Pak byl zvolen papežem, za války v
r.1941 uvítal agresi proti Sovětskému Svazu, která si
vyžádala nejvíc miliónů lidských životů (útočnou válku
proti SSSR považoval za tažení na "obranu západního
křesťanství"). Na některé představitele katolické
církve byla pak ke konci 2.svět. války napojena konspirativní
síť příslušníků SS, která pomáhala válečným
zločincům k útěku před spravedlností; ve
Vatikáně se pak těmto nacistům vystavovaly falešné pasy.
Hybnou silou těchto a dalších hanebností,
které přetrvávaly až do konce pontifikátu Pia XII, byla
vyhraněná pravicová orientace tehdejšího papeže a jemu
blízkých prelátů z katolického kléru, jejich odpor
vůči společenskému pokroku a z toho plynoucí
sympatie k hitlerovskému fašismu, který bojoval proti
komunismu (i západní demokracii, která
též nepřeje dogmatickému klerikalismu).
Příliš jim přitom nevadilo, že nacisté zavraždili miliony
křesťanských věřících, i několik tisíc katolických
kněží. Tyto klerikální kruhy považovaly komunistické a
socialistické hnutí za největší hrozbu pro církevní
panství (větší než fašismus) a k jeho likvidaci byly
ochotni se spojit s kýmkoli...
**) Přesněji řečeno, Pacelli-Pius
nepodporoval původní levicovou (pseudo)socialistickou a do
značné míry ateistickou část nacistického učení, ale jen
tu část pravicovou, obrácenou k antikomunismu
("antibolševismu"). Podporoval též velkoněmecké
pangermánské přesvědčení o hegemonii německého národa a
jeho právu na expanzi a nadvládu nad jinými
národy. V takto orientovaném "silném" Německu
viděl protiváhu proti šíření vlivů z východu.
Antisemitismus a mlčení k holocaustu, které se mu často
vyčítá, není tak zcela jednoznačné (nemusel ostatně mít
ani dostatek objektivních informací o hrůzném rozsahu těchto
zločinů). Na základě indoktrinace a částečně i osobních
zkušeností z Německa (kde se setkal s řáděním
revolučních bojůvek) považoval socialistické a komunistické
hnutí za největšího nepřítele církevního panství
a pro jeho zničení byl ochoten podporovat cokoli. A to možná
ve víře, že tím slouží církvi, kterou má svěřenu
řídit..?..
Souhrnně řečeno, politické rozhodování Pia XII. bylo
podřízeno jednoduchému vzorci: to, co nahrávalo antikomunismu
a konzervativním "hodnotám" uspořádání
společnosti podporoval; vše co nějak souviselo s myšlenkami
pokroku, socialismu, komunismu a podobných společenských
reforem, nenáviděl a tvrdě potlačoval. V ostatních
otázkách snad postupoval podle zásad křesťanského učení.
A jelikož byl obratným diplomatem, mnozí lidé ho obdivovali a
uznávali...
Nelze se proto divit, že
když se v některých zemích k vládě dostaly socialistické
či komunistické strany, přešly tyto rozpory v otevřené nepřátelství
mezi církví a státem (u nás to
bylo zvláště v 50.letech). Úlohy se
tentokrát vyměnily: "zástupci lidu" si vyřizovali
účty s církví. Nebylo to však proti skutečným viníkům
zločinů církve v minulosti (ti
většinou již dávno nežili, jejich následovníci byli v
zahraničí, např. ve Vatikáně) a
zahraničním osnovatelům politických intrik v současnosti,
nýbrž byli pronásledováni často i ti kněží a
příslušníci řádů, kteří se žádnými těmito činy
přímo neprovinili...
V čem je možný
soulad ?
Z hlediska výše zmíněných paralel základních
myšlenek se vyhraněné rozpory mezi křesťanskou církví a
socialistickým hnutím (které je nyní v útlumu - snad lze
doufat že pouze v dočasném) jeví jako nešťastné a
paradoxní. K dosažení určitého souladu a usmíření by snad
mohlo dojít tehdy, když by obě strany odstoupily od
dogmatismu, předsudků a vyhrocování sporných bodů a spíše
akcentovali to, co je spojuje a v čem se mohou
vzájemně doplňovat :
Z tohoto souladu by měly užitek obě
strany a všichni lidé dobré vůle. Že
takový soulad je možný, ukazuje např. působení lidových
kněží v Jižní Americe, snažících se v duchu
"teologie osvobození" nejen o
evangelizaci, ale i o sociální pozvednutí a společenské
uvědomění indiánských obyvatel v duchu pokrokových ideálů
rovnosti, volnosti, bratrství. U nás, vedle výše zmíněných
myšlenek Bolzanových, byly v novější době z tohoto
hlediska zajímavé např. myšlenky P. Josefa Plojhara
(1902-1981) (když si odmyslíme některé
sporné body jeho politického působení ve funkcích předsedy
Čs. strany lidové a ministra zdravotnictví a po r.1968), který byl řadu let předsedou mírového sdružení
duchovních "Pacem in terris":
§Dvakrát přišlo z Východu jasné světlo, které
zazářilo do srdcí lidstva. Poprvé, když se naplnil čas, aby
byly zaplašeny temnoty rozumu i srdce a dotkly se nebe se zemí.
To poprvé zazářilo z Východu světlo Ex Oriente lux,
když hvězda Betlémská zvěstovala narození nejvyšší
lásky. A podruhé vzešlo lidské společnosti nádherné
světlo Ex Oriente lux, když se objevila záře Velké
říjnové socialistické revoluce. Něktří by nám chtěli
namluvit, že tato dvě světla, tyto dva ohně, se musejí
navzájem pohlcovat. Ne! Plameny se spolčují v sytý žár a v
tomto žáru obou plamenů z Východu společně kováme nové
heslo: Ex oriente Pax - z Východu mír! Všichni lidé
dobré vůle si musí podat ruce k této práci pro záchranu
lidského štěstí. Když se nám toto dílo podaří, pak se v
novém důstojném a sociálně spravedlivém světě uskuteční
to ideální, pro život určené slovo žalmisty Páně: "Justicia
et Pax osculate sunt" - "Spravedlnost a mír se
políbily".§
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Věda a náboženství | ||||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |