RESTITUCE JSOU ZVĚRSTVO
Majetkové přesuny a
reformy
V průběhu dějin lidské společnosti, při nichž se měnily
politické a společenské poměry a systémy, docházelo velmi
často i ke změnám v majetko-právních
uspořádáních movitého i nemovitého majetku. V
pokojných dobách se tak běžně dělo (a děje se stále)
formou prodeje a koupě, popř.
dědictví. V dobách válečných či při změnách
dynastických a mocenských docházelo i k násilným
majetkovým změnám, často podle "práva
silnějšího"...
Vedle těchto nespravedlivých a násilných majetkových změn
však docházelo čas od času i k opačným druhům
mimotržních majetkových změn - k majetkovým
reformám. K majetkovým reformám přikročovali
prozíraví vládci (a později vlády) zpravidla tehdy, když
majetková nerovnováha dosáhla úrovně, která již
ohrožovala fungování a rozvoj společnosti. Popř. tehdy,
když politická situace umožňovala prosadit aspoň
částečnou nápravu nečestně a nespravedlivě získaných
majetků.
V našich novodobějších dějinách tato situace nastala po
1.světové válce, kdy v nově zřízené Československé
republice, pod vedením na svou dobu velice osvíceného
prezidenta T.G.Masaryka, byla snaha odstranit pozůstatky
feudálního bezpráví a zmírnit majetkovou nerovnováhu. V
r.1920 proto začala rozsáhlá pozemková reforma,
která umožnila rolníkům a bezzemkům získat půdu, na níž
většinou svědomitě pracovali; vedlo to k podstatně větší
efektivitě zemědělství než dřívější
"latifundiální" systém s parazitujícími
vlastníky.
Po 2.světové válce a osvobození republiky začala v letech
1945-1948 zásadní přestavba celé společnosti, jejímž
počátkem bylo znárodnění větších podniků a dokončení
pozemkové reformy (2.pozemková reforma z r.1947, znárodnění
půdy v r.1948). Proces realizace společenského
vlastnictví a správy výrobních prostředků byl pak
dokončen během 50. a 60.let úplným zestátněním
průmyslu a založením větších zemědělských
celků - zemědělských družstev a státních statků.
Přes veškeré chyby a přehmaty, kterými byl tento proces
doprovázen, se jednalo o skutečnou restituci
hmotných statků jejich tvůrcům a právoplatným vlastníkům
- lidu této země.
Po politickém převratu v r.1989 vznikla jednak úporná
ideologická snaha negovat všechno, co bylo v
minulém období, jednak řada lidí cítila lákavou možnost se
náhle a bezpracně obohatit - v tehdejším
zmanipulovaném a zkorumpovaném parlamentu byl protlačen
hanebný "restituční" zákon
č. 87/1991, prosazující ve skutečnosti antirestituce.
Otázka redakce: Jaký je Váš názor na
restituce?
Podle restitučního zákona bych i já měla nárok na
činžák se třemi prodejnami, které jsou dnes pro domácí
pány zlatým dolem. Tento činžák si však nevezmu,
neboť tvrdím, že restituce jsou zvěrstvo. Považovala
bych za ponižující, kdybych pobírala zisk z práce
druhých.
Redakce: Proč jsou podle Vás restituce zvěrstvo?
Tak především, nikdo se národa nezeptal,
jestli je chce, žádná strana je neměla ve svém volebním
programu. Parlament jim říká "náprava křivd
minulosti". Byla však "křivda" přijít o
fabriku nebo o činžák? Když vaši vzdálení příbuzní
vlastnili nemovitost, třeba vykeťasenou nebo zadluženou tak,
že jim už nepatřila takřka ani klika od vrat - dostanete ji
dneska čistou. Často ještě zvelebenou a pokud zchátrala nebo
zanikla, stát vám proplatí náhradu, na něž se naplánovalo
50 miliard korun (z kapes nás všech). Bylo by zajímavé
zjistit, jaký majetek získávají
"restitucemi" (a korupcí) ti poslanci, kteří je tak
razantně prosadili absolutně bez ohledu na mínění a
zájmy většiny národa.
(z rozhovoru se spisovatelkou Zdenou
Frýbovou 25.9.1991)
Papež Jan Pavel II o soukromém vlastnictví
Bůh stvořil tuto Zemi k užiku všech
lidí. Soukromé vlastnictví je legitmní jen tehdy, pokud
je v souladu s tímto základním Božím záměrem.
Týká se to zvláště velkého soukromého majetku: jednotlivci
mají na takový majetek právo jen v tom smyslu, že jej spravují
ve prospěch všech, a tím i sebe. Tento majetek si totiž nijak
nezasloužili - je výsledkem Boží milosti a práce
mnoha jejich bližních. Při nerespektování této
zásady vedou velké majetkové rozdíly ke křivdám a k
nenávisti - ke hříchu.
(z homilie Jana Pavla II 14.10.1991 při pastorační
návštěvě Brazílie)
Restituce jsou bezpráví
"Restituce" jsou nesmysl především ze dvou důvodů :
Argument 2. se neoddiskutovatelně a v plné míře vztahuje na "restituce" šlechtických majetků, které byly v minulosti doslova vydřeny z potu a krve desetitisíců prostých lidí; jejich "restituce" by byla výsměchem veškerému právu a spravedlnosti. Podobně velkostatky, továrny, lesy atd.
Do kategorie 2. patří i větší část
bývalého majetku katolické církve. Tento majetek
získala církev jednak na základě svého přímého propojení
s tehdejší feudální diktaturou (pro niž vytvářela
ideologickou záštitu), jednak účelovým falešným výkladem
náboženských textů některými kněžími, podle něhož je
katolická církev schopna vyprosit u Boha odpuštění
jakýchkoli hříchů (skutečných, vsugerovaných nebo i
budoucích) za peněžitou úplatu či jinou odměnu. Tak se
stávalo, že zmanipulovaní lidé odkazovali své majetky
(nepoctivě i poctivě nabyté) církvi.
V zájmu objektivity je však třeba podotknout, že i v
katolické církvi působily tisíce čestných, obětavých a skromných
kněží, kteří své duchovní povolání brali poctivě
jako službu bližním a tím Bohu, jak jsou literárně
ztvárněni např. v románech K.V.Raise či J.Š.Baara. Rovněž
charitativní činnost církve je třeba hodnotit kladně. Není
však mnohem lepší vytvářet takové společenské klima a
systém, aby charitativní činnosti bylo zapotřebí co
nejméně, než se snažit úpornou charitativní činností
chabě "záplatovat" chyby nemorální a asociální
společnosti? A církev, která pochlebuje vrchnosti a hromadí
majetek, těžko může lidi pozitivně oslovit - s pravou
Kristovou církví má jen málo společného.
Svoboda a
demokracie?
- nebo podvod a cesta do otroctví ?
Restituce jsou jen článkem řetězu negativních jevů vedoucích ke stále většímu úpadku morálky a zhoršování mezilidských vztahů. Maří se tím naděje na utvoření slušné a spravedlivé společnosti, s nimiž jsme šli do listopadových změn r.1989. Místo toho se otevřeně prosazuje bezuzdná vláda peněz a ideologie "diferenciace společnosti" - její rozvrstvení na bohaté a chudé. Současný společenský systém a trend jeho vývoje se dá charakterizovat dvěma body :
Ne každý najde odvahu přiznat si, že byl oklamán.
Přesto však stále více lidí (včetně řady disidentů a
kritiků minulého režimu) přichází k poznání, že
společenský systém který se nám snaží vnutit naše
nynější vrchnost, je špatný a morálně nepřijatelný
- je v ostrém rozporu s jejich filosofickými názory a hodnotovou
orientací. Mnozí příslušníci starší a střední
generace dokonce s vděčností kvitují, že aspoň část
svého života mohli prožít v systému, jehož cílem (přes
veškeré chyby a deformace) bylo, aby lidé spolu vycházeli
férově, vzájemně se neokrádali, vážili si jeden
druhého ve vzájemné rovnosti a solidaritě. Je patrně dějinnou
tragédií, že místo zachování tohoto cíle a
odstranění nešvarů, se vývoj ubírá cestou odvržení
humanistického cíle, zachování většiny nešvarů a
jejich zmnožení - zavlečení řady nešvarů nových.
Darebáci a podvodníci "dostali zelenou" a někteří
z nich ještě v senátu, parlamentu a masmédiích licoměrně
kážou národu morálku.
Některé pozitivní rysy, jako je větší svoboda a demokracie,
širší možnosti cestování, větší sortiment zboží a
pod., jsou pro značnou část lidí nevyužitelné. Skutečnou
úroveň společnosti neurčuje přece počet bank, heren, či
rozsah možností úzké vrstvy bezcharakterních lidí obohatit
se na úkor ostatních, ale to, jak se v ní cítí a realizují
řadoví občané, slušní a erudovaní lidé,
vytvářející kvalifikovanou prací skutečné hodnoty
materiální a duchovní. A ti jsou teď v hluboké depresi.
Mnozí jsou bez práce, nebo musejí "držet
hubu a krok" pod nafoukanými nedoučenými hejsky,
kteří jim dělají šéfy, managery a majitele -
zaměstnavatele. Nikoho nezajímá, zda máš pravdu; pokud nejsi
"loajální" i v blbostech a lumpárnách, či se jinak
"nelíbíš" šéfovi, prostě "letíš" -
svobodně a demokraticky, má na to svaté právo, nikdo mu do
toho nemá co mluvit...
Není to dobrý systém, kdy s erudovanými odborníky je
"zametáno" ze strany bezduchých managerů a majitelů
firem, kteří jim po odborné stránce často nesahají ani po
kotníky, jen je vysoce převyšují arogancí, drzostí a
elitářským povýšenectvím - a z toho pramenícím
společenským "úspěchem" a bohatstvím. Veřejným
rozkrádáním národního majetku, podvody a spekulacemi,
prodejem dvakrát prodaného zboží, úpadkovou komerční
kulturou, zneužíváním a falšováním historie nedávné i
dávné, či trapným podbízením se (ba
"rektoskopií") nadutému západnímu sousedovi, se
národ k prosperitě nepropracuje.
Věřme ale, že tento stav nebude příliš dlouho trvat - že
převládne "kompas" etiky a humanismu
zakódovaný v naší mysli, překonáme bezduchý konzumismus, změníme
společenský systém a rozpomeneme se na kulturní odkaz
minulých let a desítiletí, sahající svými kořeny až k
národnímu obrození. Buďme na jedné straně nesmiřitelní
ke křivdám a sobectví, na druhé straně však
maximálně tolerantní a vstřícní k
těm kulturním a duchovním proudům, které přispívají k
ušlechtilejším vztahům mezi lidimi navzájem i k okolní
živé a neživé přírodě. Je to možná jedna z posledních
šancí (jedna velká šance byla během posledních
několika let promarněna) pro dlouhodobé přežití
nejen národa, ale z globálního hlediska možná i pro
přežití celého lidstva.
Připomeňme v této souvislosti ještě
moudré lidové přísloví ověřené mnoha generacemi:
"Kde mluví
peníze, tam mlčí pravda". A
též ze života odpozorované tvrzení spisovatele Honoré de
Balzaca: "Za
každým velkým soukromým majetkem je skryt zločin". Zkušenost dále učí, že s bohatstvím často
přichází sobectví, povýšenost, chamtivost, krutost,
nepoctivost; pokud se někomu podaří ukořistit (či přímo řečeno - ukrást)
větší majetek, začne si často myslet že je
"nadčlověk", lepší než ostatní...
Ostrava 1992
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Věda a náboženství | ||||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |