Je rómský problém rasistický ?
Letmý nástin
historického pozadí
Historikové, lingvisté a etnologové ukazují, že dávní
předkové našich rómských (cikánských) spoluobčanů
pocházeli z Indie. Svědčí o tom jak jejich
fyzický vzhled (hlavně tmavější barvy
pokožky a vlasů), tak jejich jazyk,
vykazující mnoho podobností se starým malabarským
indickým dialektem. V kastovně rozdělené indické
společnosti se příslušníci nejnižší kasty cítili
diskriminovaní a od 8.století někteří její příslušníci
začali Indii opouštět (z Indie je
možná vyhnala i tehdejší častá sucha a nedostatek potravy). Většina migrantů postupovala z Indie přes
Mezopotámii a Turecko, Malou Asii, Balkán, Řecko. Dále
postupovali údolím Dunaje do střední a západní Evropy.
Další skupiny přes Arménii, Kavkaz, Rusko až do
Skandinávie. Nebo přes severní Afriku do Španělska. V
15.století byli tito migranti již rozptýleni po celé Evropě.
Místní obyvatelé v různých zemích je pojmenovávali podle
vzhledu, způsobu života či podle oblasti odkud k nim
přicházeli. V Evropě se většinou ustálil název
vycházející původně z byzantského Atsinganoi. Např.
v Itálii zingari, ve Francii gitan, ve Španělsku gitano,
v Rumunsku tigan, v Německu zigeuner, v Anglii gypsy,
v Rusku cygan, ve Švédsku zigenare, v Polsku cygan.
U nás je to název cikáni. Název Rom vznikl
z indického kastovního označení "dom". V
romštině rom=muž. Mimo romskou komunitu se začíná
sporadicky objevovat ve 30.-40.letech 20.století. Častěji se
používá od 70.let, kdy jej doporučil Mezinárodní romský
sjezd v r.1971 v Londýně.
V migračním období byl samozřejmým kočovný
způsob života. Ze své původní vlasti si přinesli, kromě
jazyka, též způsob života, vzájemných vztahů a folklorní
zvyky. Avšak přebírali něco i z oblastí, kde se na čas
usadili nebo kterými procházeli. Základní hodnotou u nich
byla rodina, kde spolu pobývalo několik
generací pohromadě. V některých místech se dočasně či
trvale usadili a zřizovali cikánské osady, kde
bydleli většinou v neudržovaných chatrčích. Později
obsazovali i opuštěné domy ve městech. Ve 20.stol. jim též
byly přidělovány nové byty v činžovních domech či
panelácích, které však neudržovali a většinou je
zdevastovali (jak je vidět na
fotografiích níže).
Romové mají ve zvyku silnější hlasový projev
a výraznější gestikulaci (což někdy
vyvolává dojem hádky). Mají
též sklon se výrazně vyčleňovat a vymezovat od okolní
majoritní společnosti, kterou považují za cizí. Proto též
např. krádež čehokoli někomu s nerómské
komunity je podle nich legální a není považován za
přestupek či zločin....
Negativní projevy
rómského života
Nyní je stále častěji a s rostoucími emocemi nastolována
"romská otázka". Co se vlastně
děje? Na jedné straně se vyskytují drzé krádeže,
loupeže, fyzické napadání, rvačky a absurdní požadavky
Rómů (podporované někdy
účelově motivovanými právníky). Na
druhé straně nevybíravé útoky skinheadů a
jiných pravicově-rasistických skupin proti často nevinným
jednotlivcům. Na třetí straně paušální obhajoba
Rómů a obviňování nás všech z rasizmu od
nekompetentních politiků a kulturních činitelů (ti by možná "vystřízlivěli" kdyby museli
s Rómy žít...). Je opravdu těžké v
této směsici protichůdných názorů najít objektivní
skutečnost.
Jako nezúčastněný pozorovatel bych si dovolil pokusit se o skromný nestranný pohled, byť jistě neúplný. Skutečnou podstatu nynějšího rómského problému můžeme zjednodušeně, avšak stručně a výstižně formulovat asi takto :
V současné době jsou Rómové (cikáni) v naší společnosti objektivně problémová a méněcenná skupina !
Nikoli však svými genetickými dispozicemi (jak to tvrdí rasisté), ale velmi špatným a devastujícím společenským klimatem v této poměrně uzavřené a izolované komunitě. Vlivem tohoto negativního vlivu naprostá většina Rómů do značné míry postrádá elementární společenskou odpovědnost, touhu po vzdělání, pracovitost, morální zábrany, schopnost dobrovolné skromnosti a odříkání atd. - zkrátka hluboký deficit těch vlastností, které charakterizují ušlechtilé lidi a podmiňují harmonické soužití, vzájemnou pomoc a spolupráci se svými bližními a s celou společností. (Viděl někdo Rómy např. vysadit květiny nebo uklidit sníh či odpadky před společným domem? - zato vandalské zničení přidělených bytů je téměř pravidlem ...). Tyto nectnosti výrazně převažují nad kladnými rysy, vedou k obrovsky vysoké kriminalitě Rómů a zákonitě vyvolaly vznik hluboké averze většiny ostatních občanů k Rómům. Tím se kruh uzavírá, na což doplácejí ti Rómové kteří by chtěli něco pozitivního dokázat, ale nedostanou důvěru a příležitost.
Vzácně se vyskytují čestné výjimky - těmto rómským spoluobčanům jistě patří uznání! A tito rómové, kteří se zasloužili o nějaké dobré skutky, by měli být více podporováni a poskytnuta jim větší publicita, aby sloužili jako pozitivní příklad pro ostatní.
Přitom Rómové mají nepochybně stejné
schopnosti a dispozice jako ostatní občané. Nebýt
nepříznivého vlivu výchovy v jejich komunitě, mohli by
Rómové být slušnými, vzdělanými, pracovitými a poctivými
lidmi, žijícími v přátelství a naprosté rovnosti
se všemi svými spoluobčany. Rómští rodiče se dopouštějí
osudové chyby (ba
těžkého zločinu!) na svých dětech,
když je vychovávají stávajícím způsobem k jejich neštěstí
a ke škodě celé společnosti.
V reakci na nedůvěru a
diskriminaci ze strany většinové společnosti se v rómskych
komunitách občas vyskytuje rómský rasizmus a
nacionální nenávist vůči ostatním spoluobčanům.Vede to
někdy i k fyzickému napadání, kdy rómové, pokud jsou v
místní přesile či pod vlivem alkoholu, jsou schopni
brutálně zbít slabší spoluobčany...
Jak ven ze začarovaného kruhu? Přiznám se, že nevím a neví to asi nikdo... Každopádně důraznější prosazování vzdělání! Snad i postupná desintegrace romských komunit a rozptýlení romských rodin mezi ostatní, při zachování rómské kultury a identity, jak se to u nás prozíravě propagovalo v druhé polovině 20.stol.? To by mohlo přerušit negativní vlivy a vazby, včetně falešné solidarity s darebáky a postupně začlenit rómské spoluobčany do společnosti. Přispělo by to nejen ke zvýšení celkové úrovně života Rómů, ale i k obohacení celé společnosti o specifický přínos rómské kultury a tradic. Jsou to např. hudební tradice, touha po svobodě, odmítání zatěžujících konvencí a pachtění za majetkem, slávou, prestiží, jejich pojímání bezprostřednosti života "tady a teď"...
Závěrem bych na otázku "Je
rómský problém rasistický?", položenou v
nadpise článku, odpověděl :
rozhodně ne
!
Malá obliba Rómů pramení nikoli z toho, že trochu jinak
vypadají a mají poněkud odlišné zvyky a kulturu, nýbrž z
toho, jakým způsobem se chovají a jednají
- aspoň naprostá většina rómské komunity.
Naši lidé nejsou rasisté! - mají jen své neblahé
zkušenosti, které někdy poněkud přímočaře zobecňují ...
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Věda a náboženství | ||||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |
Vojtěch Ullmann , fyzik