Je rómský problém rasistický ?
Po převratu v r.1989 je stále častěji a s rostoucími emocemi nastolována "romská otázka". Co se vlastně děje? Na jedné straně se vyskytují drzé krádeže, loupeže, fyzické napadání a absurdní požadavky Rómů (podporované někdy účelově motivovanými právníky), na druhé straně nevybíravé útoky skinheadů a jiných pravicově-rasistických skupin proti často nevinným jednotlivcům, na třetí straně paušální obhajoba Rómů a obviňování nás všech z rasizmu ze strany nekompetentních politiků a kulturních činitelů (ti by možná "vystřízlivěli" kdyby museli s Rómy žít...). Je opravdu těžké v této směsici protichůdných názorů najít objektivní skutečnost.
Jako nezúčastněný pozorovatel bych si dovolil pokusit se o skromný nestranný pohled, byť jistě neúplný. Skutečnou podstatu rómského problému bych stručně a jasně formuloval asi takto :
V současné době jsou Rómové (cikáni) v naší společnosti objektivně problémová a méněcenná skupina !
Nikoli však svými genetickými dispozicemi
(jak to tvrdí rasisté), ale velmi špatným a
devastujícím společenským klimatem v této
poměrně uzavřené a izolované komunitě. Vlivem tohoto
negativního vlivu naprostá většina Rómů do značné míry postrádá
elementární společenskou odpovědnost, touhu po vzdělání,
pracovitost, morální zábrany, schopnost dobrovolné skromnosti
a odříkání atd. - zkrátka hluboký deficit
těch vlastností, které charakterizují ušlechtilé lidi a
podmiňují harmonické soužití, vzájemnou pomoc a spolupráci
se svými bližními a s celou společností. (Viděl někdo
Rómy např. vysadit květiny nebo uklidit sníh či odpadky
před společným domem? - zato vandalské zničení
přidělených bytů je téměř pravidlem ...*). Tyto nectnosti
výrazně převažují nad kladnými rysy, vedou k obrovsky
vysoké kriminalitě Rómů a zákonitě
vyvolaly vznik hluboké averze většiny
ostatních občanů k Rómům. Tím se kruh uzavírá, na což
doplácejí ti Rómové kteří by chtěli něco pozitivního
dokázat ale nedostanou důvěru a příležitost.
*) Vyskytují se čestné výjimky,
těmto rómským spoluobčanům jistě patří uznání! A
rómové, kteří se zasloužili o nějaké dobré skutky by
měli být více podporováni a poskytnuta jim větší
publicita, aby sloužili jako pozitivní příklad pro ostatní.
Přitom Rómové mají nepochybně stejné schopnosti a dispozice jako ostatní občané. Nebýt nepříznivého vlivu výchovy v jejich komunitě, mohli by Rómové být slušnými, vzdělanými, pracovitými a poctivými lidmi, žijícími v přátelství a naprosté rovnosti se všemi svými spoluobčany. Rómští rodiče se dopouštějí osudové chyby (ba těžkého zločinu!) na svých dětech, když je vychovávají stávajícím způsobem k jejich neštěstí a ke škodě celé společnosti.
Jak ven ze začarovaného kruhu? Přiznám se, že nevím a neví to asi nikdo.... Každopádně důraznější prosazování vzdělání! Snad i postupná desintegrace romských komunit a rozptýlení romských rodin mezi ostatní (při zachování rómské kultury a identity, jak se to prozíravě propagovalo v druhé polovině 20.stol.?) by mohlo přerušit negativní vlivy a vazby, včetně falešné solidarity s darebáky a postupně začlenit rómské spoluobčany do společnosti. Přispělo by to nejen ke zvýšení celkové úrovně života Rómů, ale i k obohacení celé společnosti o specifický přínos rómské kultury a tradic. Jsou to např. hudební tradice, touha po svobodě, odmítání zatěžujících konvencí a pachtění za majetkem, slávou, prestiží, jejich pojímání bezprostřednosti života "tady a teď"...
Závěrem bych na otázku
"Je rómský problém rasistický?", položenou v
nadpise článku odpověděl:
rozhodně ne!
Malá obliba Rómů pramení nikoli z toho, že trochu jinak
vypadají a mají poněkud odlišné zvyky a kulturu, nýbrž z
toho, jakým způsobem se chovají a jednají
- aspoň naprostá většina rómské komunity.
Naši lidé nejsou rasisté! - mají jen své neblahé
zkušenosti, které někdy poněkud přímočaře zobecňují ...
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Věda a náboženství | ||||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |
Vojtěch Ullmann, fyzik