AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie | ||
Chalupa pro kulturní rekreaci | Pergola, krb + udírna | Japonská zahrada |
Koncepce chalupy pro kulturní rekreaci
1. Úvod - motivace
chalupaření
V současné době (jak se někdy
říká "moderní" - či "postmoderní"?)
plné shonu, ekologického, zvukového, světelného,
informačního a především duševního (myšlenkového) "smogu",
se mnoho lidí přirozeně snaží najít si nějaký způsob
obrany před těmito stresujícími vlivy a nalezení fyzické
i duševní rovnováhy. Někdo se věnuje cestování,
turistice do přírody a do hor (mnohá místa jsou však turisty
přelidněna z čehož pramení devastace přírodního
prostředí), duchovním směrům a meditaci, řadě zálib a
koníčků.
Jedním z těchto způsobů harmonizace životního stylu je chataření a chalupaření. Tento fenomém se začal u nás sporadicky objevovat již před 2.světovou válkou, avšak téměř masového rozvoje dosáhl v 60.-80.letech. Pro některé lokality se dalo dokonce říci, že se jede z "města činžáků do města chat"; vždy však záleží především na atmosféře vztahů s okolními sousedy-chataři. Od 90.let lze pozorovat částečný ústup od tohoto způsobu rekreace (a seberealizace), zapříčiněný jednak finančními a ekonomickými potížemi mnohých rodin, jednak masívní reklamou a showbysnysem ovlivňujícím životní styl - poklidný pobyt ve skromných podmínkách chaty či chalupy již není pro řadu lidí dostatečně "atraktivní".
Vyskytly se i některé kritiky chataření a chalupaření (často politicky motivované), podle nichž tento fenomén byl pouze únikem před "totalitní" společností do "ulity" chaty či chalupy, a v současné tržní společnosti již nemá opodstatnění - každý si má svou seberealizaci hledat v úspěšném podnikání od rána do večera a na takové "roupy" jako je chata nebo chalupa pak nemá čas; jednou či dvakrát do roka si může zaplatit přepychovou dovolenou třebas na opačném konci zeměkoule aby se pak před ostatními měl čím chlubit. Tato kritika může mít snad částečné opodstatnění pouze u té "snobské" sorty chatařů a chalupářů, kteří za nakradené peníze budují přepychové rezidence, kde pořádají mejdany a "párty", bez bližšího kontaktu s přírodou a lidmi v lokalitě kde tuto "chatu" nebo "chalupu" mají. Ve vztahu ke skutečným chatařům a chalupářům je však tato kritika naprosto neopodstatněná a neférová.
Skuteční chataři a chalupáři se této své
zálibě a seberealizaci věnují z jednoznačně kladných
pohnutek. Určitá část lidí se totiž naštěstí nechová
otrocky jako "tržní automaty", nepodřizují všechno
"ekonomice" a honbě za penězi, mají svůj osobitý
životní styl do něhož patří hlubší vztah k
přírodě a lidem určitého konkrétního místa, aktivně
realizují své estetické cítění. Nemohou
přece všichni "podnikat", "vydělávat"
velké peníze a nechat si postavit nadstandardní dům v
atraktivní lokalitě a tam se přestěhovat. To by každého ani
netěšilo. Mnoho lidí chce vykonávat svou profesi
kterou dobře ovládá a která je těší, bydlí ve městě na
které je tato práce vázána, ale přitom mají vztah k
určitému místu kde se buď narodili nebo tam mají
své přátele či mají rádi tamnější přírodu. Někteří
pak mají na venkově staré rodiče nebo příbuzné, které
navštěvují a zároveň se starají o jejich dům a o zahradu.
V takové situaci byla v 70.letech i naše
rodina. Pravidelně jsme jezdili do malé vesničky Bořenovice u Holešova, kde v rodném domku manželky žili její
rodiče, již staršího věku. Spolu se švagrem a švagrovou
jsme jim pomáhali v práci na velké zahradě. Ve vesnici
končí silnice (dále pokračují jen polní cesty), takže je
tam poměrně klid. S lidmi bydlícími ve vesnici jsme také
velmi dobře vycházeli, takže jsme se rozhodli zde trvaleji
"zakotvit" a vybudovat si nezávislé zázemí. Od tety
bydlící na opačném konci dědiny jsme koupili malý domek
(1+1) se zahradou, který jsme se rozhodli přebudovat na
rekreační chalupu s možností trvalého bydlení (kterou
bychom využili po odchodu do penze).
2. Řešení stylu
chalupy
Když člověk začíná budovat
či rekonstruovat chalupu, měl by se nejprve zamyslet a
rozhodnout se o základním stylu této chalupy.
Nabízí se řada možností, počínaje robustním "selským"
stylem až k vysloveně modernistickému pojetí
akcentujícímu komfort s futurologickým
designem. Jak se chalupář nakonec rozhodne, záleží jistě na
mnoha okolnostech, z nichž některé jsou subjektivní
a náhodné (osobní vkus, inspirace ... , finanční možnosti,
reklama .....). Chce-li se však rozhodnout dobře,
je třeba zohlednit některé objektivní
skutečnosti. První z nich je velikost chalupy
a pozemku a její umístění. Jiný styl je
adekvátní pro okraj města, jiný pro samotu nebo malou
rázovitou vesnici.
Nejčastějším stylem venkovských chalup bývá selský styl s trámovými stropy, kachlovými kamny, prkennou podlahou, robustním dřevěným nábytkem, typickými rekvizitami jako jsou různé chomouty, máselnice, síta, cepy, díže na chlebové těsto, kola od vozů .... Tento styl se výborně hodí pro rozlehlejší chalupy, kde dříve bývalo zemědělské hospodářství. Chalupář mající k tomuto stylu vztah zde může vybudovat velmi pěkné a příjemné prostředí, vyvolávající pocit "starých poklidných časů" před érou technického rozvoje. Musí však počítat se značnými nároky na údržbu vlastní stavební části i pozemků, které obvykle k takové chalupě příslušejí.
Při rekonstrukci naší chalupy jsme zpočátku o tomto selském stylu též uvažovali, neboť pocházíme z venkova a v malém hospodářství jsme vyrůstali. Vzhledem k nevelkým rozměrům chalupy a okolního pozemku jsme však tento způsob nakonec opustili jako neadekvátní. Rozhodli jsme se postupně budovat naši chalupu ve stylu, kde bychom mohli uplatnit své estetické názory a kulturní orientaci (jak je popsáno níže).
Chalupa po rekonstrukci | Chalupa v zimě večer |
3. Technika
rekonstrukce chalupy
Počáteční fáze
rekonstrukce každé staré chalupy mají mnoho společných
rysů :
V kotelně je instalován
teplovodní kotel na pevná paliva (dole) a
elektrický kotel s regulační skříňkou
(šipka nahoře)*). Dále je zde tlakoměr,
teploměr a tlaková expanzní nádoba. *) Starší analogové spínací hodiny (v levé části, přelepené páskou) byly nahrazeny digitálními (v pravé části skříňky). Ohřívaná voda je rozváděna trubkami ústředního topení do radiátorů v jednotlivých místnostech a do kombinovaného bojleru na ohřev teplé vody. |
4.
Řešení interiéru, doplňky a dekorace
Po
dokončení hrubých stavebních a rekonstrukční prací může
začít důležitá etapa budování interiéru,
který má vlastně největší vliv na to, jak se v chalupě
cítíme. Po uvážení různých možností (zmíněných v
odstavci 2) jsme interiér chalupy pojali a postupně vybudovali
způsobem, který koresponduje s naší kulturní
orientací a estetickým cítěním - s
pojetím chalupy sloužící především pro kulturní
rekreaci a zároveň jako protiváha
zmodernizovaného městského životního stylu.
Nábytek,
osvětlení
Velmi zjednodušeně řečeno by se provedení
interiéru dalo označit za "mírně starožitný" styl
s východními (orientálními) prvky. Nejsme ortodoxními
zastánci "čistých" stylů. Jen malá část nábytku
je skutečně "starožitná" datem své výroby,
většina je vyrobena později se zachováním stylu, popř.
vlastnoručně rekonstruovaná či upravená.
Příjemné
stylové osvětlení v obytných místnostech chalupy je
dosahováno čínskými vyřezávanými dřevěnými lampičkami,
na jejichž sklech jsou ručně malované taoistické motivy. Na
obr. vpravo je doutnavkový svícen.
Svítidla v interiéru jsou většinou tradiční čínské provenience, malované taoistickými motivy, s regulovatelnou úrovní jasu pro dosažení intimního osvětlení.
Průchod mezi jídelnou a knihovnou s krbem |
Garniže nad okny a vstupy jsou vyřezávané (vlastnoručně vyrobené), s tvarovanými dekoračními tkaninami a krajkami. Na zdech a sloupech jsou zavěšeny svícny z černěného kovu. Na stolcích, skříňkách a knihovnách jsou umístěny olejové "Aladinovy" lampičky.
Čínské čajové nádobí v jídelně |
Na stěnách jsou kromě několika obrázků, vyřezávaných poliček a jiných dřevěných doplňků, zavěšeny indické gobelíny, s ručně vyšívanými hiduistickými motivy z korálků.
Podkrovní pokoj - pohled od ložnice | Jídelna o vánocích |
Knihovna-krb, poslech
hudby
Naše filosofická, kulturní a estetická orientace
se projevuje především ve dvou oblastech - knihy a hudba. Na
chalupě máme značně obsáhlou sbírku knih
(včetně starých tisků), zatím bohužel ne příliš
uspořádanou. Tématicky se jedná především o knihy o
přírodě (řada obrazových publikací a atlasů), národopisu,
filosofii, teologii (např. misály, bible), historii atd.
Na CD, kazetách a minidiscích máme obsáhlou fonotéku hudby
symfonické, duchovní (mše, oratoria, gregoriánský chorál,
liturgická hudba pravoslavná), tradiční hudby indické, čínské, japonské, islámské ...
Knihovna s krbem, kde se poslouchá hudba | - pohled od krbu směrem k jídelně |
Elektroakustická
aparatura
Pro pokud možno co nejdokonalejší poslech hudby (a
nahrávání) je instalována výkonná elektroakustická
aparatura složená z kvalitních komponentů
propojených analogovými a digitálními vstupy a výstupy.
Obsahuje: receiver se výkonným zesilovačem
zapojeným na 6 reproduktorů včetně subwooferu (systém Dolby Surround Prologic),
kazetový magnetofon
(se 3 hlavami, 3 motory a s kalibrací předmagnetizace), CD
přehrávač , minidikový
rekordér/přehrávač a digitální ekvalizér.
Kromě tohoto "velkého" elektroakustického systému je na chalupě používána "minivěž" CHC-CL5MD (na obrázku vpravo) obsahující v kompaktní formě rozhlasový tuner, kazetový magnetofon, CD přehrávač (s měničem na 3 CD) a minidisk. Je ideálním prostředkem pro běžný poslech nahrávek ze všech běžných typů médií; její výhodou je snadná a rychlá obsluha bez nutnosti znát vlastnosti a propojení jednotlivých komponentů.
Přepínací skříňka umožňující přepnout stereofonní signál z libovolného elektroakustického zdroje nezávisle do libovolného poslechové místa (místnosti). |
Poslech hudby či literárních pořadů se děje ponejvíce v místnosti označované jako "knihovna-krb", kde je elektroakustická aparatura umístěna a kde jsou i "kolem dokola" rozmístěny reproduktory systému Dolby Surround Prologic umožňující prostorový poslech hudby. Zde je (zvláště v zimních měsících u hořícího krbu) velmi pěkný poslech např. varhaní a duchovní hudby, ale i tradiční hudby čínské, indické, japonské. Rozvod stereofonního signálu je však pomocí speciální přepínací skříňky (viz obr.) realizován i do všech ostatních místností v přízemí a podkroví, kde jsou umístěny vždy dva reproduktory - jídelny, kuchyně, ložnice, obývacího pokoje, dětského pokoje, koupelny a venkovního prostoru s terasou, dvorem a pergolou. V letních měsících posloucháme převážně z venkovních reproduktorů; hudba z oblasti Tichomoří, Jižní Ameriky, Řecka, Španělska, či hudba meditační, se výborně hodí k pohodovému posezení u venkovního krbu a udírny pod pergolou. Při posezení s přáteli u vína pak přijde ke slovu i folklorní hudba z jižní Moravy....
Schody na zahradu v zimě | Čínská lampička na dvoře |
Radost z
pobytu na chalupě mají i oba psi - Edina (vlevo- slaví
narozeniny) a Betina (vpravo).
je lépe vidět z
fotografií, než ze slovního popisu - další budou doplněny
...............
............
Kliknout:
5. Zahrada, krb, udírna,
pergola ...
Po celé zahradě je rozvedeno osvětlení a zásuvky. | Lavička s lampiony |
Dvůr (atrium) za chalupou (nyní je zde japonská zahrada) | Naše věrná kamarádka Edina na japonské
zahrádce. Maloval: Zach Bolinger |
Dvůr - atrium - chalupy bylo proměněno na japonskou zahradu |
Kliknout:
6. Japonská zahrada
.................
Pergola, krb + udírna | Japonská zahrada | Chalupa pro kulturní rekreaci | |||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Gravitace, černé díry a fyzika prostoročasu | |||||||
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |