SOCIALISTICKÁ ZŘÍZENÍ 20.STOLETÍ :
Totalita? – nebo heroický pokus o humanitu?
Pád socialistických zemí
na konci 20.století
Nejdůležitějším politickou
událostí konce 20.století byl bezesporu pád
socialistických režimů ve středoevropských a
východoevropských zemích. V době, kdy k tomu docházelo a
bezprostředně poté, to bylo téměř všeobecně vítáno
s nadšením. Lidé si přáli odstranění nedostatků
a nešvarů ve společnosti a očekávali vývoj k lepšímu.
Osoby a skupiny stojící v pozadí však měli jiné
záměry...
Aktivisté
protisocialistických převratů se snažili zajistit
především nevratnost příslušných změn a
vsugerovat nutnost likvidace všeho, co bylo
doposud. Vedle některých užitečných právních změn tak
byly protlačeny i vysloveně nespravedlivé zákony
(jako byl hanebný "restituční"
zákon, privatizace, ...), které umožnily hrstce drzých a bezcharakterních
lidí rozkrást a zlikvidovat větší část
hodnot vytvořených více než dvěma generacemi. U nás tyto
změny proběhly naštěstí pokojně - označení "sametová
revoluce" (kde ovšem slovo
"revoluce" není zcela výstižné, spíše se jednalo
o "kontrarevoluci"...), ale v
některých zemích docházelo k násilnostem a zločinům (např. vražda prezidenta a jeho manželky v Rumunsku). V atmosféře rozjitřených citů a pokřiku
masívní pravicové propagandy prakticky zanikly hlasy
přemýšlivějších lidí upozorňující na některé skryté
aspekty a rizika budoucího vývoje;
tyto hlasy byly často i umlčovány. A skutečně,
"sametová revoluce" nechala vše pozitivní zničit,
rozkrást, rozprodat, zprivatizovat...
Heroický pokus o
vytvoření spravedlivé společnosti skutečné svobody a
demokracie
Přes veškéré chyby a deformace
(a navzdory účelovým pomluvám a
zkreslování - viz níže) lze vznik
lidově demokratických a socialistických zřízení v SSSR a v
řadě středo- a východoevropských zemí považovat za heroický
pokus - zatím největší a nejúspěšnější v
dějinách - o splnění odvěkých snů
slušných a ušlechtilých lidí: svržení starého
nespravedlivého řádu a vytvoření nové společnosti bez
pánů a sluhů - vybudování solidární
společnosti svobodných lidí, v níž by lidé
spolu vycházeli férově, vzájemně se neokrádali,
nevyvyšovali se a vážili si jeden druhého ve vzájemné rovnosti
a solidaritě. Skutečně, ješte nikdy v
dějinách se tak nezanedbatelná část lidstva nevydala na tuto
vytouženou cestu, s tak výraznými počátečními
úspěchy všestranného rozvoje, přínosem pro život
lidí a přitažlivostí pro obyvatele ostatních zemí.
Násilné
revoluce?
Častou námitkou a kritikou radikálních pokrokových změn
bývá poukazování na násilí, s jakým jsou
revoluce často prováděny. Bohatí a mocní se však většinou
dobrovolně nevzdají svého nahrabaného majetku a
neoprávněných privilegií. Mají k dispozici peníze, za
které si mohou koupit vojsko a policii, jakož i mnohé
náboženské představitele a v novější době též
sdělovací prostředky. Utlačovaným a ponižovaným lidem,
kteří chtějí změnu k lepšímu, proto často nezbývá
nic jiného, než se vydat cestou revoluce a proti
násilí stávajících mocipánů použít též protisílu.
Lze zjednodušeně říci, že "totalitou k
humanitě". Bývá to bohužel vždy spojeno s obětmi
na obou stranách. Pokud je revoluce poražena a potlačena,
následují kruté represe a vraždění ze strany původních
vládců. Pokud revoluce zvítězí, nastávají často spory o
moc mezi jejími aktivisty ("revoluce
požírá své děti"), jakož i
"vyřizování účtů" za bezpráví kterého se
dopouštěl dřívější systém. A bohužel nezříka i zneužívání
nabyté moci k likviaci "nepohodlných" lidí -
nepohodlných konkrétním lidičkám ve funkcích.
Porevoluční situace často zneuživají lidé s despotickou
povahou, kteří mají potřebu své bližní "buzerovat"
a nařizovat jim nejen co mají dělat (i kdy mají "organizovaně chodit na
záchod"...), ale i jak mají myslet a
jak je mají chválit. Vyskytovali se i primitivové, kteří
socialistické reformy nechápali jako objektivní změny
společenského uspořádání, ale jen jako výměnu osob a
vlastnictví: "Každý chvilku tahá pilku.";
"Co je tvoje, to je moje. A co je moje, do toho ti nic
není!" (vyjadřovali to i
vulgárnějším způsobem). A viděli to
jako příležitost pro sebe: "Teď budu bohatý a budu
poroučet já!". Lidé tohoto typu se bohužel
přednostně dostávají do vedoucích funkcí.
Lapidárně řečeno: Socialismus je
krásná myšlenka, ale měli ho dělat jiní lidé..!..
Nikoli despotičtí burani, ale lidé
uvážliví, s rozhledem a vzděláním, kteří dovedou
reflektovat věci a události z různých hledisek, se soudností
a empatií, s přirozenou autoritou vycházející z jejich
moudrosti.
Ti "despotičtí burami"
mohli mít snad nějakou úlohu jen v počátečních fázích,
při prosazování nových společenských reforem proti odporu
dosavadních bohatých a vládnoucích vrstev..?..
Je možná naivní a utopické doufat, že
patřičnou osvětou lze dosáhnout toho, aby se stávající
"celebrity" dobrovolně vzdaly aspoň části svých
neoprávněných zisků, majetků a privilegií a dohodly se s
ostatními na spravedlivějším uspořádání společnosti, bez
nepřátelství, násilí a krveprolití..?.. Vyspělé západní
státy, honosící se svobodou a demokracií (především USA),
zatím v neklidných oblastech světa vojensky a ekonomicky
podporují převážně ty síly, které stojí proti
skutečnému pokroku a demokracii - diktátorské režimy,
kontrarevoluční síly a pravicová hnutí, podporující
drancování nerostných surovin, vykořisťování pracujících
lidí v těžkých podmínkách, vládu peněz a podvodné
zadlužování chudých zemí...
Násilné
likvidace pokrokových společností v 60. a 70. letech
Myšlenka vybudování svobodné společnosti rovných
solidárních občanů byla v poválečném období
všeobecně přitažlivá a podařilo se ji realizovat i na
několika místech mimo Evropu.
Indonézie
V srpnu 1945 byla založena.republika Indonézie,
která (po kratších bojích) získala nezávislost na Holandsku. Jejím
zakládajícím prezidentem se stal K.Sukarno (který byl vedoucím čitelem při osvobození
Indonézie z nizozemské koloniální nadvlády). Byl zaveden relativně demokratický společenský
systém (koncepce tzv. pancalila) s výhledem na
nekapitalistický vývoj. V r.1965 došlo k politickému puči,
při kterém byl Sukarno násilně sesazen a moci se ujal
generál Suharto.
V této době došlo k jednomu z největších zločinných
masakrů v dějinách: indonéská
armáda povraždila cca 500 000 - 1 milion civilních občanů ve
jménu (či pod záminkou) antikomunismu. Byli vražděni nejen
komunisté, ale i všichni kdo měli levicové tendence, nebo
byli komukoli nepohodlní, i jen zdánlivě. Stalo se tak
částečně v režii USA... Krvavá porážka pokrokového
vývoje v Indonézii se možná stala prvním přelomovým bodem
pro strageii boje západu proti socialistickým zemím.
Chile
V jihoamerické republice Chile ve volbách v r.1970
zvítězil socialistický kandidát Salvator Allende a
stal se tak prezidentem. Po svém zvolení začal uplatňovat
rozsáhlou sociální politiku. Znárodnil těžbu přírodních
surovin, banky, zemědělskou půdu velkostatků ve prospěch
rolníků. Započal reformu školství a zdravotnictví tak, aby
se staly dostupné pro všechny. Snažil se též zbavit zemi
ekomonické závislosti na USA.
Americká vláda uvalila na Chile sankce a
obchodní embargo, CIA organizovala podvratné akce, sabotáže a
nepokoje s cílem svrhnout prezidenta a stávající politický
systém. 11.září 1973 byl, v režii CIA, zahájen vojenský
puč pod vedením generála A.Pinocheta. Pučisté
zastřelili S.Allendeho v jeho kanceláři, diktátor Pinochet se
ujal moci v čele vojenské junty. Několik tisíc Chilanů bylo
popraveno (přesněji zavražděno), cca 27 000 lidí bylo
uvězněno a mučeno; počet obětí této perzekuce se ohaduje
na 40 000.
Tyto
dvě udílosti krvavého násilí a potlačení
demokratických a pokrokových hnutí se možná staly
předzvěstí získání převahy USA a západního
kapitalistického bloku nad pokrokovými snahami ve světě a
později i nad socialistickým blokem v Evropě...
Příčiny pádu
Proč tak nadějně se
vyvíjející společenský systém začal postupně stagnovat,
až se nakonec zhroutil? Příčin je jistě celá řada a
existují na to diametrálně odlišné pohledy a názory.
Pravicová propaganda nešetří invektivami a pejorativními
nálepkami - výrazivo jako "komunistická diktatura,
nesvoboda, totalita, zločiny ´komunismu´ *), ..." jsou
stabilním "střelivem" účelově vedené demagogie
a mnozí tomu věří - "100-krát opakovaná lež se
stává pravdou"...
*) Chybně používaný název
"komunismus"je příznačný pro pravicovou
frazeologii. Žádný komunismus nikde a nikdy nebyl, je to jen
jakási limitní představa o vybudování ideálně spravedlivé
společnosti (viz níže "Utopie"). Tento úmyslně chybný název je zneužíván
pro diskreditaci dobré myšlenky na základě kritiky chyb a
neúspěšných snah o její dosažení. Nejednalo se o žádný
komunismus, ale ve skutečnosti jen o byrokratický
socialismus...
Je bohužel smutnou
skutečností, že společenský vývoj v soc.zemích byl
provázen řadou negativních jevů,
nešvarů a deformací - vyjmenovávat
je zde by bylo "nošením dříví do lesa", to za nás
horlivě dělají jiní (a ještě si štědře přidávají a
přimýšlejí). Vinou špatné zpětné vazby a
podceněním úlohy demokracie se do vedoucích funkcí
přečasto dostávali lidé nejen neschopní,
ale mnohdy i nepoctiví a sobečtí - tedy
vlastně vnitřně "pravicoví" kariéristé. Tito
lidé mají svůj nesmazatelný podíl viny na
stagnaci, jakož i na řadě přehmatů a nespravedlností
zanechávajících na jejich obětech psychické a morální
trauma po celý život. Lidí takto postižených bylo sice
mnohonásobně méně než se po převratu tvrdilo (jako vždy, když se jim dá příležitost, nejvíce
vykřikují ti co byli potrestaní právem),
avšak morální škody byly veliké - přispívaly výrazně k diskreditaci
dobré myšlenky.
Byrokratizace nejen
společenského života, ale i výrobní a ekonomické sféry,
vedla k fatální nepružnosti, neprůchodnosti
iniciativy a inovací, znechucení lidí, kteří byli schopni a
ochotni pro společnost nebo pro svůj obor něco udělat. Z
vedoucích pracovníků a úředníků (stranických,
ekonomických, výrobních) se stávali
"aparátčíci", odcizení a povyšující se
nad lidi, kteří je ustanovili a pracovali na ně. Triumfovali
lidé se sobeckou morálkou; čestní a obětaví lidé se často
stávali terčem posměchu. Zkrátka pravý opak toho, co mělo
být cílem socialistických reforem. Ve výrobní sféře to
zákonitě vedlo ke stagnaci, k zaostávání
technické úrovně výrobků, ke ztrátě konkurenceschopnosti
na světových trzích.
Vnitřní příčiny neúspěchu jsou jistě velmi
významné. Často se ale zapomíná na vnější
příčiny. Pro objektivní pohled si musíme uvědomit, v jaké
celkové situaci a poměru sil socialistické země žily.
Startovací pozice těchto zemí byla nesrovnatelně horší než
pozice bohatých rozvinutých západních zemí. Kapitálem
ovládané vlády těchto bohatých zemí nebraly nové lidově
demokratické země jako partnery, kteří by měli v rovné
soutěži ukázat přednosti nastoupené cesty (z nichž by tyto
západní země pak mohly také leccos převzít), ale dělaly
všechno pro likvidaci ekonomiky i kulturního
vlivu těchto zemí. V tomto nerovném poměru sil,
ve "studené válce" která nám byla vnucena, jsme
dlouhodobě neměli šanci. A přirozeně se to negativně
odráželo i na vnitřním politickém klimatu - byl sklon potlačovat
každý nesouhlas a kritiku z obav před destabilizací
řízenou zvenku (někdy to bylo
oprávněné, mnohdy to bohužel byla i záminka prosazená
nekompetentními funkcionáři).
Velmi nepříznivé
podmínky: od začátku až do konce!
Je známou zkušeností, že každá rostlina či živočich
potřebuje pro svůj zdárný růst určité aspoň přiměřeně
dobré podmínky. To samozřejmě platí i pro
člověka a lidskou společnost - její ekonomiku a kulturu. V
jakých podmínkách se vyvíjely snahy o socialistický pokrok
společnosti?
Bezprostředně po socialistické revoluci v Rusku
v r.1917 vypukla občanská válka, která přinesla
hospodářský rozvrat Ruska (bylo velkou
hanebností vedoucích velitelů čs. legií na konci první
světové války, že donutili naše legionáře bojovat na
opačné straně - po boku bělogvardějců...). Potom vnější agrese západních zemí. Po celou
dobu mezi světovými válkami probíhala úplná ekonomická a
kulturní blokáda ze strany vlád západních zemí.
Pak druhá světová válka, v níž německý hitlerovský
fašismus svou agresí povraždil mnoho miliónů lidí
a zničil valnou část rozvíjející se sovětské
ekonomiky. Brzy po válce vyhlásily zápaní státy studenou
válku proti SSSR a dalším zemím, které se vydaly na
cestu nekapitalistického vývoje. A nakonec koncem 80.let
západní tajné síly zmanipulovaly "perestrojku"
k vnitřnímu rozkladu SSSR a dalších socialistických států,
vedoucímu k banditskému rozkradení všeho, co
přechozí generace vybudovaly. ...
Prakticky tedy nikdy neexistovaly podmínky
pro zdárnou realizaci myšlenek socialismu. Je téměř
zázračné, že i v těchto krajně nepříznivých
podmínkách, v krátkých obdobích klidu, SSSR uskutečnil
obrovský skok v průmyslovém, vědeckém a kulturním rozvoji.
Můžeme si přestavit, jak by se vývoj ubíral za situace, kdy
by nikdo zlovolně nebránil socialistickému rozvoji..?..
Na otázku "Totalita? - nebo
heroický pokus o humanitu?" nastolenou v
nadpise této eseje, lze tedy při objektivním zamyšlení
odpovědět: obojí. S vysvětlením, že
"totalita" byla patrně nezbytná ve fázi
prosazování nového společenského zřízení (proti
nepochopení i zlovolnému nepřátelství), přičemž
konečným cílem byla právě ona humanita. V
důsledku specifických dějinných okolností a deformací (jakož i určitých rysů lidské povahy) však "totalita" přetrvávala déle
než bylo třeba, což nakonec přispělo k neúspěchu
a porážce celého systému.
Převrat v r.1989 byl pro osvícené lidi
nepochybně "prohranou revolucí".
Bezduchý tržní systém *), postavený na privatizaci
výrobních prostředků a surovin a nadvládě
indiuviduálního sobectví nemůže zajistit trvale
(ani dlouhodobě) udržitelný vývoj, vzhledem k omezeným
možnostem přírody naší malé zeměkoule. Budeme muset opět zespolečenštit
výrobní prostředky a vlastnictví pozemků a přírodních
surovin, abychom mohli vědecky objektivně,
pružně a efektivně řešit globální problémy rozvoje, v
kontextu přírodních a ekologických možností naší Země. O
vše se podílet, vyrábět jen věci potřebné
k životu a rozvoji skutečně demokratické a
osvícené společnosti.
*) Kapitalistický systém konzumní společnosti nás
nutí, abychom si pořizovali věci, které nepotřebujeme
a které stejně vyhodíme, ačkoli na jejich výrobu byla
vynaložena práce a spotřebovány suroviny. Společnost
nemůže být založena na trvalém růstu spotřeby a výroby
nepotřebných věcí - to ani příroda neunese
!
Jak dál ? -
je naděje na vytvoření solidární společnosti svobodných
lidí ?
Je porážka socialistického
hnutí definitivním koncem pokrokového vývoje
společnosti, jak tvrdí skeptikové a jak se všem
ostatním snaží vsugerovat pravicová propaganda? Věřme, že nikoli!
Velká Francouzská revoluce (která rovněž
prošla velmi rozporuplnými a krvavými fázemi) byla též dočasně
poražena, avšak její ideje se
nezadržitelně šířily dál - nevolnictví, robota a posléze
i celé feudální panství bylo postupně zrušeno i v zemích
značně vzdálených od Francie. Podobně ideje socialistické
revoluce výrazně přispěly k humanizaci kapitalismu
a rozvoji demokracie ve všech západních
zemích.
Neúspěch při dosažení pozitivního a
ušlechtilého cíle neznamená pro inteligentní a
přemýšlivé lidi jeho popření a odvržení *), nýbrž jen
poznání, že dosavadní cesta byla chybná nebo
neschůdná. Je třeba pečlivě analyzovat všechny
příčiny, z chyb si vzít poučení a hledat nové
cesty.
*) Drobný příměr z
přírodovědného poznávání
Jako fyzika mne v této souvislosti napadl drobný příměr z
mého oboru (jsem si ovšem vědom, že
každé přirovnání "pokulhává"...). Experimentální prokázání nového fyzikálního
jevu je často obtížné a zpočátku neúspěšné,
navzdory značnému úsilí a vloženým prostředkům.
Příkladem může být experimentální prokázání neutrin (viz např. část "Neutrina
- duchové mezi částicemi"
v pojednání "Jaderná a radiační fyzika"), nebo pokusy o detekci a
prokázání existence gravitačních vln (§2.7.
"Gravitační vlny" v knize "Gravitace,
černé díry a fyzika prostoročasu").
Bylo by chybou na základě
počátečních neúspěchů zkoumaný fyzikální jev negovat a zavrhnout,
popř. i včetně fyziků, kteří se na experimentech podíleli.
"Negativní výsledek je také výsledek".
Ukazuje se, že zdokonalené varianty bádání nakonec zpravidla
vedou k úspěchu, který obohatí příslušnou
vědní disciplínu a celé lidské poznání.
Citlivé fyzikální experimenty, přinášející
pokrok ve fyzice, se potýkají s řadou přírodních rušivých
vlivů, které je nutno eliminovat či korigovat. Snahy o pokrok
ve společnosti jsou na tom ještě hůř - narážejí na
účelový odpor bohatých a mocných kruhů stávající
společnosti, jakož i na sobecké zájmy a nevědomost
zmanipulovaných lidiček. Jaká by byla naděje na úspěch
experimentů např. na urychlovačích v CERN, kdyby tam každou
chvíli vybuchla bomba (nastražená konkurenčním týmem), nebo
kdyby někteří pracovníci rozkrádali či poškozovali
složitou technologii zařízení? A jak asi
"demokraticky" by vedení, odpovědné za zdárný chod
experimentů, postupovalo vůči těmto jedincům..?..
U t o p i e ?
Často se vyskytuje námitka, že celá myšlenka socialismu či
komunismu je pouhou utopií *). Pro rozvoj a
pokrok společnosti však i utopie má velký
význam - ne jako něco, co by se mělo důsledně a okamžitě
realizovat ("hystericky" a dogmaticky, bez ohledu na
všechno), ale spíše jako jakýsi "maják"
ukazující směr, či limitní cíl, k němuž
bychom se snažili postupně přiblížit. Pozitivní
utopie představuje souhrn myšlenek a koncepcí, které
by nás měly inspirovat...
*) Slovo "utopie"
(z řec. u-topos = neznámé místo, "nikde"),
označující idealizovanou a zatím nikde neuskutečněnou
představu dokonalé lidské společnosti, pochází ze
stejnojmenné knihy anglického humanistického myslitele Thomase
Mora z r.1516. Toto dílo (částečně navazující na
Platónovy spisy "Zákony" a "Ústava") vemi
dobře vyjadřuje a shrnuje všechny odvěké touhy a ideály
lidí po spravedlnosti, ušlechtilosti a harmonických
mezilidských vztazích. Odmyslíme-li si ovšem některé
dobové feudální a náboženské předsudky, jakož i
částečně naivní názory, nepočítající se složitostí
lidské povahy :
Zrůdnost
a "zabedněnost" našich mozků..?..
Některým lidem činí zrůdné potěšení
vyvyšovat se "elitně" nad ostatní - často i nad
lepší než jsou sami, své bližní okrádat a urážet,
ponižovat a pomlouvat, radovat se nad jejich škodou (někdy i
více než nad vlastním prospěchem!); obdivovat silnější
darebáky a pohrdat skromnými ušlechtilými lidmi, kteří jsou
ochotni jim pomoci. Někde udělal "pán Bůh" - či
spletité cesty evoluce - chybu v lidské psychice..!..
A lidé této egoistické "krevní skupiny" se bohužel
přednostně dostávají do vedoucích postavení - a to i těch
společenských zřízení, které se snaží o pravý opak,
pokoušejí se o "nápravu věcí veřejných"; a
"úspěšně" je diskreditují a
podkopávají. Přičteme-li k tomu otevřené nepřátelství,
násilí a intriky ze strany bohatých a mocných, jakož i
nevzdělanost a nepochopení širších vrstev (v jejichž
prospěch se fakticky reformy dělají - ale kteří se často
dají zastrašit či zmanipulovat opačnou stranou, kterou pak
paradoxně podporují), nepřekvapuje obtížnost
vybudování spravedlivé humánní společnosti, která
se zatím nikdy dlouho neudržela..!..
Srov. též s postřehem "Zabýčenost
našich mozků" v
eseji "Věda a náboženství".
Ztráty a
naděje
Je jistě dějinnou tragédií, že místo zachování
pokrokových cílů a odstranění nešvarů, se po převratu v
r.1989 vývoj částečně ubíral cestou odvržení
humanistického cíle, zachování většiny nešvarů a
jejich zmnožení. Z tohoto hlediska udělala společnost u nás
a v ostatních "postsocialistických" zemích výrazný
krok zpět. Byla tím do značné míry znehodnocena
práce tisíců obětavých lidí, kteří všechny své
duševní a fyzické síly dávali do vytváření lepší
společnosti, jakož i znevážena památka
mnoha lidí, kteří (a to na obou stranách) položili své
životy při prosazování pokrokových myšlenek.
Jaké obrodné mechanismy by
mohly vést k obnově pokrokových tendencí
rozvoje společnosti? "Vstanou noví bojovníci",
kteří opět "pozvednou prapor revoluce", jak doufají
někteří komunisté? Já osobně jsem k tomuto skeptický.
Společenská situace se za posledních cca 50 let výrazně
změnila: "dělnická třída" v pravém slova smyslu
je v menšině, intelektuálové a lidé pracující duševně si
již neuvědomují, že jsou též "proletáři"
stejně jako manuálně pracující dělníci. Kromě toho
rozhodující vliv na veřejné mínění v bezduché konzumní
společnosti získala masmédia (televize, tisk,
rozhlas), která jsou ovládána bohatými a mocnými
kruhy a hlásají jednoznačně pravicovou
propagandu "elit", "celebrit",
"hvězd" a jiných "schopných" lidí,
jejichž větší "schopnosti" spočívají ve
skutečnosti jen ve zvýšené míře sobectví,
drzosti a povýšenosti.
Na druhé straně však snad existují nejméně
dvě nadějné okolnosti :
1. Nežijeme ve "vzduchoprázdnu" -
společnost v rozvinutých západních zemích udělala během
20.století rovněž výrazný pokrok
"doleva" - směrem ke skutečné demokracii, rovnosti
v právu, odbourávání sociálních rozdílů
*). Bohatí a mocní již nemohou tak otevřeně a zpupně
"zametat" s obyčejnými lidmi, jak to dělávali
dříve. Není to již ten bezduchý kořistnický a konzumní
systém, jak jej kritizovali nejen dělníci, ale zejména
intelektuálové v něm žijící. Úspěšně pracuje mnoho
občanských sdružení a neziskových organizací.
*) I když je třeba si realisticky
uvědomit, že to svého času bylo do značné míry pod tlakem
úspěšného rozvoje socialistických idejí ve východních
zemích. Po vítězství kapitálu ve studené válce vyvstává
reálná hrozba postupného odbourávání demokratických
vymožeností i v západních zemích!
2. Vědecko-technický pokrok
a informační technologie postupně umožňuje rovnost
v přístupu k informacím a ke vzdělání,
což bylo jedním z důležitých cílů socialistického a
komunistického hnutí. Vzdělaní a informovaní lidé možná
postupně prosadí i spravedlivější uspořádání
společnosti..?..
Zdá se tedy (resp. lze doufat), že budoucí
vývoj se nebude ubírat cestou násilných revolucí a
kontrarevolucí, ale pozvolné a klikaté evoluce,
která povede k postupné konvergenci
pozitivních rysů obou systémů (a eliminaci těch
negativních) - ke společenskému pokroku.
Příběh socialisticky orientovaných zemí v letech (1918)-1945-1989, navzdory porážce ukazuje, že : |
Vytvořit
fungující spravedlivou solidární společnost
svobodných lidí, v níž by naprostá většina lidí
prožívala šťastný a naplněný život rodinný i
pracovní, je reálně možné. I když s řadou omezení, nedostatků, lidských chyb a torpédování zevnitř a zvenčí. |
"Lidé
mohou být šťastní a krásní a nemusí přitom ztratit
schopnost žít na Zemi. Nechci a nemohu uvěřit, že by zlo
bylo normálním stavem lidstva."
"Není větší štěstí než uvěřit v dobrotu lidí a
jejich vzájemnou lásku."
F. M. Dostojevskij
Antropický princip aneb kosmický Bůh | Věda a náboženství | ||||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |