RNDr.
Vojtěch Ullmann
- filosofické a společenské otázky -
V této rubrice "AstroNuklFyziky" jsou obsaženy některé autorovy postřehy a názory filosofické a duchovní, postoje společenské, jakož i komentáře k některým politickým událostem.......
Do odborně zaměřených stránek AstroNuklFyzika
je tento tématický okruh zařazen jen zcela okrajově
a vyjadřuje mé osobní názory a postoje. Snažím se vždy o objektivní
pohled a hodnocení, bez jakýchkoli osobních zájmů a
ambicí, nezávisle na momentálně vládnoucí
ideologii a trendech vnucovaných masmédii. Proto se tento
pohled snad může někomu jevit jako nekonformní
a kontroverzní. Budu přesto rád, když se i nad těmito
tématy čtenáři zamyslí. Pokud někdo z Vás, vážení
čtenáři, má jiný názor a tyto postoje ho pozlobí a
naštvou, věřte že se jedná o nedorozumění:
jakožto lidé dobré vůle*) jsme "na jedné lodi"
a ve svých stanoviscích mluvím i za Vás, jen možná z
jiného úhlu pohledu.
*) Nepředpokládám, že by tyto stránky četli
lidé jiné vůle než dobré...
Straním jen všemu, co slouží
ku prospěchu dobrým a slušným lidem, jejich
vzájemné rovnosti, svobodě, toleranci, spolupráci,
spravedlnosti, rovným možnostem vzdělání a všestranného
rozvoje. Jevy a trendy opačné pak pranýřuji a nazývám je pravým
jménem. Věřím v převládající lidskou
moudrost, dobrotu a ušlechtilost, kterou je třeba
kultivovat a chránit před zvůlí sobeckých, pyšných a
svévolných lidí. Toto by mělo být hlavním úkolem
levicových hnutí.
Pokud někteří z čtenářů
nepoznají, že se jedná o dobře míněný pohled z jiného
úhlu a nechtějí o tom střízlivě a bez emocí přemýšlet,
pak bych si dovolil poprosit, aby místo zlosti a negativního
naladění ignorovali celý tento tématický
okruh a nedávali jej do souvislosti s ostatními odbornými
tématy na těchto stránkách. Akcentuji vždy to, co lidi spojuje
a nikoliv co je rozděluje! Prosím o laskavou toleranci
k různým názorům a postojům, jakožto projevům pestrosti
a různorodosti našeho překrásného
světa.
Šťastné ať jsou
všechny bytosti !
Osobní poznámky autora :
Níže uvedené řádky nemají přímý vztah k problematice diskutované na těchto stránkách. Pokusil jsem se v nich stručně zachytit cesty hledání, kterými jsem se ubíral ve své orientaci v otázkách filosofických a společenských. Dovoluji si poprosit, aby tyto jistě nezajímavé a nudné poznámky nečetli běžní návštevníci těchto stránek, ale jen jen ti, u kterých vzbudí vlevo uvedené názory a postoje živější zájem (především pak případný zájem negativní - než autora odsoudí či opatří "nálepkou").
Zájem o fundamentální přírodní zákonitosti, který u mne vyústil ve studium fyziky a k volbě tohoto oboru za celoživotní profesi, mne vždy nutil přemýšlet i o souvisejících otázkách filosofických a následně i společenských a politických.
Od školních let mne zajímaly zvláště otázky filosofie poznání (gnoseologie, noetiky), zvláště poznání přírodovědného - co je to hmota, prostor, čas, jaký je jejich vztah k našemu vědomí; jak vznikl život, zda je život i jinde ve vesmíru; zda existuje Bůh a jak ho chápat atd. Od školních let jsem se zajímal o filosofii a teologii nejen zdejší ("západní", křesťanskou), ale i východní; zvláště mne oslovil buddhismus, který svou tolerancí, hlásáním neubližování a blaženosti pro všechny tvory, velmi rezonoval s mým nitrem. Později jsem se seznámil i s některými směry hinduismu, s taoismem, konfucionismem. I v těchto filosofických a duchovních směrech jsem nalezl mnoho krásných a inspirujících myšlenek, zvláště o jednotě veškerého bytí, harmonii s přírodou, víra v možnost humanistické lidské společnosti. Hledání Boha u mne nakonec vyústilo v něco, co by se snad dalo nazvat "oduševnělý ateismus" či panteismus - Bůh jako duchovní princip obsažený v samotné podstatě věcí a událostí. Tato koncepce se mi jeví jako plně slučitelná s přírodovědeckým materialismem, který je pro každého fyzika (a přírodovědce vůbec) přirozenou profesionální platformou.
Co se týče postoje k různým náboženským
směrům, církvím, sektám a denominacím, vyznávám
důsledně náboženský relativismus. Jen
omezení lidé mohou věřit v samospasitelnost
určité církve či sekty - že členstvím a přesným
vykonáváním určitých předepsaných obřadů dojdou
"spasení", zatímco všichni ostatní budou
"zatraceni". Chrámy, obřady, rituály, starodávné
tradice a pod., mohou přitom opravdu sehrát pozitivní roli -
odpoutávají mysl od všedních vlivů a psychicky navozují
takové stavy vědomí, které jsou otevřenější pro duchovní
inspiraci. O náboženství chápaném v obvyklém
dogmatickém smyslu však tvrdím: náboženství patří
do muzea! A to ze dvou důvodů:
1.Aby lidská společnost byla chráněna před negativním
vlivem dogmat které lidi rozdělují a podněcují
nesnášenlivost a nenávist, což může vyústit až ve
zločiny.
2.Aby pozitivní etické a kulturní poselství příslušných
náboženských směrů zůstalo uchráněno před likvidací ze
strany sekularizované konzumní společnosti.
A již naprosto nedůvěryhodně, ba odpudivě, na mne působí
církve tehdy, když hromadí majetek a pochlebují bohatým a
mocným.
Má etická a společenská orientace byla (vedle genetických dispozic, které máme každý poněkud odlišné) formována především rodinným prostředím, v němž jsem vyrůstal. Moji rodiče a teta, která u nás bydlela, byli prostí lidé, velice skromní a absolutně poctiví, bez ctižádostí a ambicí vyvyšovat se nad druhé. Praktikovali to, čemu se říká "křesťanská láska", ale bez modlářství a bygotnosti, nenutili mne ani bratra do náboženství či kostela. Nebyli nikdy v žádné straně, stejně jako potom ani já. Můj otec ještě zažil Rakousko-uherskou monarchii, útisk na velkostatku i německou okupaci. Z jeho vyprávění jsem se dozvídal o zpupnosti a bezcharakternosti bohatých a mocných, o pokrytectví modlářů a "nebeských koz", ale na druhé straně též o dobrotě a čestnosti mnohých prostých lidí i některých učitelů, kněží, lékařů (takovým lékařem kterého otec dobře znal byl Dr.Karafiát).
Ve škole ovlivnili mé etické a společenské postoje někteří výborní učitelé, především pan učitel František Jáchym - typ moudrého a vzdělaného učitele, jakoby slučujícího ušlechtilé snahy někdejšího národního obrození s exaktním myšlením moderní doby.
Všechny tyto vlivy, spolu s mým vnitřním
založením, vyústili v mou jednoznačně levicovou
orientaci, v úctu ke všem slušným
lidem bez ohledu na jejich majetek a postavení (ba spíše
naopak - k bohatým a vlivným cítím instinktivní nedůvěru,
zvláště pokud je to na jejich chování "vidět").
Hodnotím lidi podle toho, co jsou ochotni udělat pro
jiné a pro dobrou věc, nikoli podle toho, co jsou
schopni získat (či přesněji řečeno "urvat")
pro sebe.
Z našeho hlediska národnostního jsem stoupencem panslávismu:
snahy o spojení a spolupráci všech Slovanů. Nikoli proto, aby
uplatňovali sílu a nadvládu, ale aby byli ostatním národům
vzorem ve vrozené mírumilovnosti a dobrotě
srdce *) - aby bylo lépe na světě! Podrobněji "Československo
- naše vlast", pasáž "Historické
kořeny - národní obrození, panslavismus". Obecně však jsem stoupencem internacionalismu
- rovnocennosti všech národů, jejich vzájemné spolupráce,
kulturní inspirace a obohacování.
*) V tom je právě diametrální rozdíl
oproti podobně znějícímu pangermanismu,
který prosazuje hegemonii německého národa a jeho nároky na
expanzi a nadvládu nad jinými národy.
Náš dům byl v pěkném přírodním prostředí u rybníků a u lesa, což dávalo možnost stimulovat lásku k přírodě, přírodovědné a estetické sklony - podrobněji to popisuji v povídání: "Poezie života na venkově" .
Antropický princip aneb kosmický Bůh | |||||||
Věda a víra | Gravitace, černé díry a fyzika prostoročasu | Krby, udírny, pergoly | |||||
Hudba: | Indická | Čínská | Tibetská | Japonská | Pravoslavná | Katolická | Islámská |
AstroNuklFyzika ® Jaderná fyzika - Astrofyzika - Kosmologie - Filosofie |